| 
   Kisgyermekkor  2017.05.20. 18:42 
	
		
			| 
					
						
							
								
									
										 Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük. 
										Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak: 
									Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik. 
									A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges. 
									Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki. |  
	 
	
		
			| 
					
						A manipuláció fejlődése 
						
							
								Amint képessé válik a kisgyermek biztonságosan ülni, guggolni, a kezek felszabadulásával hihetetlen módon megindul a kézügyesség, a manipuláció fejlődése. Örömmel elszöszmötöl a tárgyak gurigatásával, egymásba-, ill. egymásból ki-be rakosgatásával. Nagy örömét leli a fiókok pakolászásában.
								Egyre érdeklődőbben szemléli a lapozgatókat, hasznos lehet, ha a felnőttek egyszerű kifejezéseket, szavakat is társítanak a képen látottakhoz. Pl: Vau-vau kutya, cin-cin kisegér, piros autó, ... stb.
								Szívesen ismerkedik a rajzolás művészetével, papírra, ill. különböző erre alkalmas felületekre lendületes vonalvezetéssel firkál. Kifejezetten tetszik neki, hogy tevékenysége látható, látványos eredménnyel jár, melyet dicsérettel még jobban megerősíthetünk.
								3. életév derekán már nagy szemű gyöngyöket is tud fűzni a kisgyermek. A 1,5-2 éves csemete inkább csak érdeklődéssel szemléli, ill. segítő mozdulatokkal támogatja az öltözködést, míg egy 3 éves egyre önállóbban is részt vesz e műveletben. 
							A kisgyermek előszeretettel figyeli és utánozza a felnőttek, ill. nála nagyobb társai tevékenységét, ezért ne feledjük, mekkora a felelősségünk a pozitív mintaadásban! 
							A kisgyermekkori gondolkodás fejlődése 
							A kisgyermek gondolkodására a cselekvő szemléletesség jellemző. Ez azt jelenti, hogy probléma megoldásra csak gyakorlati úton képes, konkrét cselekvés nyomán. Előfordul, hogy egy-egy problémás helyzetet meglehetősen ötletesen old meg, pl. szekrény alá gurult játékot valamilyen eszköz segítségével piszkál ki. Ezen problémamegoldások tanulságait más, hasonló helyzetben is kamatoztatni tudja. 
							A beszéd fejlődése  
							A kisgyermekkori gondolkodás fejlődése 2 irányvonalat követ: 
							
								A tárgyakkal való cselekvés útján
								A beszéd útján. 
							Ahhoz, hogy a beszédfejlődés meginduljon, szükségesek bizonyos előfeltételek, melyek a következők: 
							
								Aktívan beszélő környezet
								Ép látás-, hallás-, és mozgató központ
								Beszédértés
								Emlékezet
								A hangképző szervek épsége
								A gyermek utánzási vágya 
							Ezek megléte nyomán aktív fejlődésnek indul a kisgyermekkori beszéd. Ennek kezdete kb. 1,5 - 2 éves kor tájára tehető. 
							Szójelentés 
							
								A szavaknak eleinte nincs konkrét jelentésük, csupán hangalakjukat tekintve érdekesek a kicsi számára. (pl: "mama")
								Egy idő után aztán észreveszi, hogy a szóhoz egy bizonyos személy köthető, hiszen miközben elhangzik a "mama", látja is anyukáját. Ezen keresztül megérti a szó jelentését, és maga is mondogatni kezdi, értelemszerűen használja. Ilyen módon indul meg a beszéd kialakulása, egyre aktívabb fejlődése.
								Egy-egy szó eleinte sokkal tágabb tartalommal bír a kisgyermek számára, mint amit valójában jelent ( ez a generalizáció). Pl: Minden néni "mama", minden állat "cica", minden gömbölyű tárgy "labda". A szókincs és a gyakorlati tapasztalatok folyamatos bővülésével aztán ez egyre jobban leszűkül, differenciálódik: pl: csak az anyukája "mama", csak a macska "cica"...stb. 
							Kisgyermekkorban a csemeték sokkal több szót értenek, mint amennyit valóban használnak. 
							Szavakból mondatok 
							
								Eleinte az egyszavas mondatok a jellemzőek, amikor is egyetlen szóval egész gondolatsort fejez ki. (Kb. a 2. életév első felében)
								Ezt valamivel később felváltja a több szavas, ragozás nélküli mondat.
								Ennek folytatásaként megtapasztalható a szavak nyelvtani viszonyba állítása, azaz elkezd próbálkozni a ragozással, több-kevesebb sikerrel. Pl: enyéd = enyém a "tiéd" mintájára. Ezeket a kedves, sokszor mókás próbálkozásokat érdemes rögzíteni a babanaplóba, amiket később szívmelengető lesz felidézni.
								A 3. életévben aztán ugrásszerűen megindul az aktív beszédfejlődés: egyre többet és egyre érthetőbben beszél. 
							A megkésett beszédfejlődés oka lehet pl. az ingerszegény környezet, a beszédminta hiánya. Fontos, hogy minél több verbális inger érje a kisgyermeket, minél többet beszéljünk hozzá, tetteinket mindig szavakkal is erősítsük meg. (pl: Vegyük fel a nadrágot, ... egyik lába, másik lába, ... stb.) Minél többet mondókázzunk, énekeljünk neki, de a közös képeskönyv nézegetés is sokat segíthet a beszédfejlődésben. 
							Beszédértés 
							
								A kisgyermek kezdetben a szavakra cselekvéssel reagál. Pl: "Hol a cipőd? " - erre elszalad és idehozza nekünk.
								Később a cselekvésekre már szavakkal reagál. Pl: Felhúzzuk a zokniját, mire megszólal: "lába".
								Ezt követően a szavakra szavakkal is képes reagálni. Ez már egy fejlettebb, valóban verbális alapokon nyugvó kommunikációt takar, mely a 3. életévre jellemző. 
					Forrás: gyerekabc.hu |  
	 
	  |