| 
	
		|         AJÁNLÓ ÓVODÁSOKNAK TÉMÁNKÉNT |  |  |  
		| 
	
		
			
				| 
						
							
								| 
										
											
												
													 Második és harmadik életkori szakasz: 
													óvodás- és kisiskolás kor meséi |  |  
	  |  
 
	
		|        BEVEZETŐ |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					 "Vajon mit jelent ez a titokzatos gyönyörű szó: tündérmese? Azt, hogy tündérek meséje? Vagy azt, hogy mese a tündérekről?  Sokkal többet ennél. 
					A tündérmesék csoportjába azok a mesék tartoznak, amelyeknek legfőbb jellemzője a csoda: a mese tele van csodálatos kalandokkal, csodás tárgyakkal és csodás személyekkel.  
					A tündérmesében nem meglepő, ha a szemétdombon fetrengő, bicegő vasderes egyszer csak beszélő táltos paripává válatozik és a bajba jutott mesehős segítségére siet. Kettesben nem ijednek meg, ha egy-egy sárkány, boszorkány, vagy óriás akad az útjukba; fontos az, hogy kiismerjék magukat a segítőtársak és ellenfelek között, s legyőzve minden gonosz erőt, a fiú elnyerje a királykisasszony kezét, s vele a fele királyságot." 
					(Boldizsár Ildikó) 
					  
					A gyermek még nem képes megfogalmazni a benne keletkező feszültségeket, szorongásokat és félelmeket, viszont a meséken keresztül közölni tudja ezeket. Akár úgy, hogy erősen ragaszkodik egy adott meséhez, és többször is kéri ennek elmesélését, akár úgy, hogy ő maga kezd el történeteket kitalálni. Mindkét esetben intenzív fantáziamunkát végez, s a belső képek már önmagukban is gyógyító (szorongáscsökkentő) hatásúak. Mesehallgatás közben a gyermek a szívével lát. A tündérmesék fejlesztik a gyermek képalkotó fantáziáját és megtanítja képekben gondolkodni.  
					  
					A rovatban klassszikus és kortárs tündérmese, mesegyűjtemény és meseregény ajánlóját olvashatjuk. Ez utóbbi az adatbázisban nyílik meg, ahonnét vissza a rovathoz erre az ikonra   kattintva jutunk. |  
	  |  
 
	
		|    A varázsrmese |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					„A tündérmesék lelkiállapotokat írnak le képek és akciók segítségével, képekre fordítva le az ember belső folyamatait" (Bruno Bettelheim) 
					A tündérmesét legpontosabban Vlagyimir Jakovlevics Propp definiálta  A varázsmese történeti gyökerei című tanulmányában, mégpedig a mese szerkezete felől (Propp varázsmesének hívja azt, amit a nemzetközi kutatásban tündérmesének neveznek).  
					„Varázsmesék az olyan műfajú mesék, amelyek valamilyen kár vagy veszteség (elrablás, elűzés stb.) bevezetésével kezdődnek; vagy valami birtoklásának óhajával (pl. a király elküldi fiát a tűzmadárért); folytatódnak a hős otthonról való távozásával, segítőjével való találkozással, akitől mágikus tárgyakat kap, melyek segítségével a keresés tárgyát megtalálja. 
					A továbbiakban a hősnek az ellenséggel való találkozása (fő formája a sárkányküzdelem) szerepel, majd visszatérés és üldözés. Ez a kompozíció gyakran tovább bonyolódik. A hős már visszatérőben van, amikor testvérei szakadékba taszítják. Ezután mégis megérkezik, nehéz próbákon esik át, megnősül, és király lesz vagy saját országában vagy apósáéban. Ez a rövid kompozicionális mag, amely igen sok és nagyon sokféle szüzsé alapját képezi". |  
	  |  
 
	
		|  “Igen, hiszünk a tündérekben!”  | mamiolvas.wordpress.com |  |  
		| 
	
		
			| 
					 Téged elvarázsolnak a mai varázsmesék? 
					  
					A hajdani mesehősök életre kelnek, a bennük kételkedőknek pedig leesik az álla. Régi-régi klisé ez, amely már több mint egy évszázada is felvillanyozta a gyerekeket. De ez a fordulat újra és újra képes felrázni a felnőtteket is, akik már belefásultak a népmesei eedetű klasszikus tündérmesékbe (régebbi nevén varázsmesékbe). Feltéve, ha a tisztelt szerzőnek sikerül a fordulatot hitelesen megújítania. Mert mindig vannak kételkedők és kritikusok, akiket bizony meg kell győzni a tündérek létezéséről. 
					  
					
						Az olyan felvilágosult regényhősök, mint a királyné a Mafláziában, ebben a csodálatos angol meseregényben  (Göncz Árpád magyarítása), egyenesen a kamrába hajítják a haszontalannak vélt varázseszközöket.  
						  
						Darling-apuka a  Pán Péterből fejét csóválva – „fáradt vagy szívem” – küldi ágyba repülő kisfiút észlelő nejét. De, hogy magyar példát mondjak, Békés Pál figurája, Éliás Tóbiás, az égszínkék pizsamás kisfiú is kételkedik a mesék erejében (A kétbalkezes varázsló). Aztán jön egy segítő, akár egy kétbalkezes varázsló, akár egy hercegkisasszony, és hősünk a kisfiú vagy a királyfi hinni kezd a varázslatban. Megnyílnak a csodák. Előkerülnek a királylányok, a szörnyek és lesz bátor nekiveselkedés, bajvívás és jutalom. |  
	  |  
 
	
		|  A tündérmesék lélektanából  | Ranschburg Jenő |  |  
		| 
	
		
			
				| 
						 Mi, felnőtt, komoly emberek, általában megrögzött realisták vagyunk. Pontosan tudjuk, hogy nincsenek csodák; a nap reggel feljön, este lemegy, ábrándozni néha lehet ugyan, de ebből megélni annál nehezebb. 
						Senki nem győzhet meg minket arról, hogy az üveggolyó - ha földhöz vágjuk - nem szilánkokra pattan, hanem soktornyú palotává változik, és már régen nem hiszünk a jótündérben, aki egyszer csak megjelenik és teljesíti három kívánságunkat. Mégis: néha szorongunk a sötétben, megborzongunk, ha fekete macska szalad át előttünk az úton... 
						Nagyjából az óvodáskorra - két-hároméves kortól a hat-hétéves korig - tehető életünknek az az időszaka, amikor a varázslatban, a csodában nincsen semmi meglepő, és a lehetetlen is lehetséges. A pszichológiában „mágikus világkép”-nek nevezzük az ilyen korú gyermek vágyakban áramló gondolkodását és azt a rendíthetetlen hitét, hogy ezek a vágyak - egyszerűen azért, mert szeretné, hogy így legyen - azonnal, mintegy varázsütésre meg is valósulnak. 
						
							Amikor a hároméves gyermek behunyja (vagy tenyerével eltakarja) szemét és játékos izgalommal kérdezi: „Anyu, hol vagyok?” - mélyen meg van győződve arról, hogy varázsolt: kívánta a szeparáció okozta feszültséget és a találkozás örömét (ami azonnal megtörténik, amint a szemét kinyitja), ezért néhány másodpercre eltüntette magát környezetéből, vagy „csiribú-csiribá” - szüleit varázsolta el maga mellől; nem látja őket, tehát nincsenek. A mesék varázsos világa tulajdonképpen ugyanígy működik.  |  
	  |  
 
	
		|  Az 5-7 évesesek OKSÁGI korszaka |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					 "Az 5–7 éves korú gyermek lázasan kutatja a jelenségek okait. Ismeretei bővülnek, és ezek rendszerezése az elvont gondolkodás felé halad. 
					   A verbális és a produktív képzelete tovább fejlődik. Már kiforrott a külső és a belső beszéd, a nyelvi gondolkodás.  
					  Beszédészlelése, beszédmegértése, beszédprodukciója egyre jobban közelít az iskolai elvárásokhoz.    
					    Szókincsében minden szófaj kialakult.  
					  
					Ez az életkor a mesehallgatás és a mesetudat formálódásának legszenzitívebb időszaka." (Tancz Tünde)  
					  
					5-7 éves kortól már lehet közelíteni a valóság és a csodák határához. A népmesei motívumok nagyban hasonlítanak a gyerekek világához: a legnagyobb a legokosabb a három közül, a legkisebb látszólag a legelhagyatottabb, de általában a legszerencsésebb. 
					
						A népmesék jó hangulatát a szövegmondás ritmusa, az ismétléses alliterációk, verses betétek, és a kérdés-felelet sorok adják: 
						„Jótét helyébe, jót várj”;  
						„evett-ivott, amennyi csak belé fért”;  
						,„telt-múlt az idő”; 
						„mit volt mit tenni”;  
						„szóból szó kerekedik”;  
						„szavamat ne felejtsem”. 
					
						
							Ez a kor az igazi mesehallgatás kora, a szimultán kettős tudat ekkor alakul ki. A tündérmeséket kedvelik a legjobban, már megértik és élvezik őket, feszültségteremtő és oldó hatásuk van. A mese jellegzetes, különös nyelve segíti a beleélést.(Klasszikus tündérmesék) 
							
								
									Az 5-6-7 évesek ismeretszerzése az elvont fogalmi gondolkodás felé halad. Megerősödik az okkeresés, a miértekre való válaszkeresés, a szándékos figyelem. Az emlékezet terjedelme nő. A képzelet nagyfokú fejlődése jellemző. Ebben a korban a csalimese - tréfás mese - is a kedvelt mesetípusok közé tartozik. |  |  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
	
		| A békakirály |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					  
						Írta: Jakob Grimm – Wilhelm Grimm 
						Illusztrálta: Kricskovics Zsuzsa 
						Kiadó: Közgazdasági és Jogi, 1987 
						Oldalszám: 28 
						  
						 A tanulságos mese egy ígéret be nem tartásáról szól. 
						  
						A hercegnő kizárólag önmagára összpontosít; semmi nem érdekli, csak a labdája.  
						  
						Nem érez semmit, amikor eltervezi, hogy meg fogja szegni a békának tett ígéretét, egyáltalán nem gondol rá, hogy annak mit fog ez jelenteni.  |  
	  |  
 
	
		| A békakirályfi - Mese az adott szó megtartásáról |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					 Írta: Jacob és Wilhelm Grimm 
					Átdolgozta:  Catherine Lukas 
					
						Fordította: Gordos Judit 
						Illusztrálta: John Carrozza, Joe Ewers
						
							  
						Az érzelmek fontosságára hívja fel a figyelmet a „Békakirály” című mese, amelyben a királylány ígérete ellenére sem teljesíti a béka kérését. 
						  
						Ahelyett, hogy maga mellé fektetné a békát, undorodva tőle falhoz vágja.  |  
	  |  
 
	
		| A boszorkány seprűje |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					5-8 éveseknek 
					Illusztrálta: Horváth Ildi 
					Kiadó:  
					Kolibri Gyerekkönyvkiadó, 2019 
					Oldalszám: 84 
					Hogy kerül egy mese-könyvbe a fogszabályzós sárkány és az ördög gonoszsága?  
					Miért hagyja faképnél a seprű a boszorkányt, és miért nem bánja a kalózkapitány, hogy a cápa leharapta a lábát?  
					Fogós kérdések, ugye? |  
	
 |  
 
	
		| A bűbájos pékmester |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					 Írta: Wirth Ágnes 
					Illusztrátor: Klimits Jenő 
					Kiadó: Katalizátor Iroda, 1994 
					Oldalszám: 27 
					Becsületben letöltött esztendők után Boróka Bábi pékmester nyugdíjba vonul. Odahagyja birodalmát, elbúcsúzik "gyermekeitől", a forró lekváros buktáktól, a mákos buciktól, a fényes hasú pogácsáktól s az aranyló kenyerektől. Bár nehezen tudja megszokni a változást, mégsem vetemedne arra, hogy jelentkezzen a Titkárnál, s a Különleges Tudás birtokába jusson, ha nem gyülekeznének kedves városa fölött viharfelhők.  
					Ám a városban furcsa, baljós események történnek, így hát Bábit a Titkár fölfogadja tanítványának. Szemmel vernek, ráolvasnak, macskaszőrt aprítanak, vérfagyasztóan kacagnak; a tanfolyam végén Bábi okleveles boszorkánymester lesz.  
					Sikerül-e megszabadítania a Várost a rontástól?  
					Miért érdemes elolvasni? - Gyermekolvasói vélemények |  
	  |  
				 |