| 
	
		|      AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT ÉS TÉMÁNKÉNT |  | 2017.06.23. 14:57 |  
		| 
	
		
			| 
					
						 Első életkori szakasz: 
						
						
							Csecsemő-, kisgyermek- és kisóvodáskor 
						
							  |  
	  |  
 
	
		|     Fejlődési mérföldkövek 3 éves korig | babaszoba.hu | 2020.10.15. 09:33 |  
		| 
	 |  
 
	
		|   Kisgyermekkor |  | 2017.05.20. 18:42 |  
		| 
	
		
			| 
					
						
							
								
									
										 Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük. 
										Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak: 
									Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik. 
									A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges. 
									Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki. |  
	  |  
 
	
		|   A legkisebbek képeskönyveinek típusai |  | 2018.04.03. 09:44 |  
		| 
	
		
			| 
					 A képeskönyv fotói azt ábrázolják, amivel a kisgyermek saját környezetében állandóan találkozik. Felidézi mindazt, amit a képen látható tárggyal vagy személlyel cselekvése közben átélt. 
					A legelső képeskönyvek oldalanként egy-egy tárgyat, háziállatot, közlekedési eszközt, és a leggyakrabban végzett cselekvéseket ábrázolják.  Ezek a mutogató képeskönyvek, mert hol a gyerkőc, hol pedig a felnőtt, esetleg idősebb testvér nevezi meg az ábrázolt tárgyakat, állatokat. A tárgy és a szó kapcsolata ilyenkor mutogatás, keresgélés közben rögződik. 
					A mutogató képeskönyvek képei között nincs összefüggés. Ilyenek a „mi ez”, az „add ide” és a „nézz körül” című könyvek. A kisgyerek az ismeretlen szavakat megtanulja, az ismerős szavakat gyakorolja, és közben ráébred, hogy mindennek neve van. Ehhez a felismeréshez társul az az öröm, hogy ő is tudja a képen látható tárgyak nevét, és azt is felfogja, hogy az, amit lát, nem azonos vele. Ez a tapasztalat segíti én tudatának fejlődésében, az őt körülvevő világ elhatárolásában. 
					
						Azok a képeskönyvek, amelyekben egy-egy oldalon több tárgy képe látható, a rendszerezés kialakulását segítik. Ezeket nevezzük „keresgélő képeskönyveknek”. Ilyenek a baba ruháit, használati tárgyait, vagy az állatokat, a közlekedési eszközöket, az évszakokat és a napszakokat csoportosító lapozgatók. 
						A  mesélő képeskönyvek már szövegesek. A család, a bölcsőde, az óvoda, a mindennapi élet eseményeit mondják el összefüggő képsorokban. |  
	  |  
 
	
		| Beszédfejlődés alakulása 2 éves kortól |  | 2017.01.05. 00:11 |  
		| 
	
		
			| 
					 Gyermekünk növekedésével szókincs egyre gyarapodik, és a szavak egyre pontosabb jelentéssel bírnak, a passzív, nem használt, de megértett szavakból egyre több lesz aktív, vagyis kiejtett hangsor. Természetesen ebben az életkorban a legtöbb  szó rendes alakját, egyes hangjait  a gyermek eltorzítja a könnyebb kiejtés kedvéért, ettől nem kell megijedni. 
					  
					Megjelennek az első kérdések, a „mi ez?” és a „hol?”, és egyre többször fordul elő, hogy a gyermek összekapcsolja a szavakat két-háromszavas mondatokká. A szavakhoz már toldalékot kapcsol, hogy pontosabban fejezze ki magát: anyáé, cicát, babával.   |  
	  |  
 
	
		| ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (1)  - 1-3 éves korszak fejlődési jellemzői | Mirtse Márta | 2015.02.28. 13:34 |  
		| 
	
		
			|   
					Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük. Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében. 
					  
					1. Gondolatok világa 
					Ez a korszak a baba 7-9 hónapos korától 12-18 hónapos koráig tart. A kicsi felfedezi, hogy érzelmeket, vágyakat, gondolatokat közölni tud másokkal, hogy mások megértik őt, és ő is megért másokat. 
					  
					2. A beszéd világa 
					A kicsi 12-18 hónapos korától 3 éves koráig tart. A kisgyermek szavakat, egész mondatokat mond, és megtanulja, hogy gondolatokat absztrakt, nem jelenlévő dolgok, szimbólumok által közölni tud.  |  
	  |  
 
	
		| ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (2) - 1-3 éves korszak beszédfejlődése | Tauzin Tibor Miklós | 2015.02.28. 13:08 |  
		| 
	
		
			|   
					Annak ellenére, hogy azt mondják, a szavakat elsősorban az interperszonális kommunikációhoz használjuk – beszélgetéshez és a másik megértéséhez – S. A. Stahl kutatása más eredményre jutott (Brain World issue 2, volume 2, winter 2011): 
					
						"A szavakat elsősorban gondolkodáshoz használjuk. Minél több szót értünk és ismerünk, annál jobban értjük a körülöttünk lévő világot." 
					
						A gyermek első szava általában a „mama” és/vagy „papa”. Másfél éves korig viszonylag lassan fejlődik a szókincs, 16 hónapos kor körül átlagosan 10-15 szót tudnak. A passzív szókincs, melyet megért a gyerek, ennek sokszorosa.Az aktív szókincs elsősorban utánzással fejlődik.
 
						Ha a szülő sokat kommunikál, a gyermek egy idő után örömmel utánozza a szavakat. A második évben ugrásszerűen felgyorsul a beszéd fejlődése. A szókincs akár a tízszeresére nőhet néhány hónap leforgása alatt.      |  
	  |  
 
	
		| GYAKORLAT - Beszédfejlesztés mozgásos játékkal |  | 2015.02.28. 20:17 |  
		| 
	
		
			| 
					 Beszédfejlesztés során három területet fejlesztünk: 
					- az észlelést,  
					- a megértést és  
					- a beszédprodukciót.  
					Ebből a háromból eleinte az első kettő számít igazán, vagyis kezdetben nem "beszéltetünk", hanem az ideális feltételeket teremtjük meg a majdani beszédinduláshoz.  
					A beszéd alapja sok szempontból a mozgás és a mozgásérzékelés, ezért a korai beszédfejlesztés gyakorlatilag mozgásos játékok kavalkádja.  
					  
					Hasznos tanácsok: 12-18 hónapos kor között alkalmazható mondókás játékokhoz: |  
	  |  
 
	
		| GYAKORLAT - Mondókák a legkisebbeknek |  | 2015.02.28. 11:48 |  
		| 
	
		
			| 
					Nemcsak a beszédfejlesztésben játszanak szerepet a mondókák, de a hozzájuk társuló simogatás, szeretgetés a személyiségfejlődéshez is elengedhetetlen. A gyerek érzi, hogy foglalkoznak, törődnek vele.  
					  
					Másrészt ezeket a rigmusokat könnyen megérti és meg is tudja tanulni, ami az emlékezőtehetségét is fejleszti. 
					  
					Mondókás játékok    
					Ujjkiolvasók 
					Amit mindenki ismer: a kicsi ujjait egyenként - a hüvelyktől a kisujjáig haladva - megfogjuk, és közben ezt mondjuk: |  
	  |  
 
	
		| GYAKORLAT - Mozgásfejlesztés mondókákkal, énekekkel | Melicher Cili | 2016.12.19. 14:04 |  
		| 
	
		
			| 
					Mindenki által ismert tény, hogy a zenei nevelés hatásai túlmutatnak a zenei fejlesztésen.  
					A teljesség igénye nélkül sorolok fel néhányat: érzelmi fejlődés, értelmi képességek fejlődése (figyelem, emlékezet, stb.), beszédfejlődés, mozgásfejlődés (nagy- és finommozgások), szocializációs folyamatok fejlődése. Minden terület külön-külön hosszas fejtegetést kaphatna, én most mégis a mozgás fejlődésére térnék ki részletesebben. |  
	  |  
 
	
		| GYAKORLAT - Mozgással kísért mondókák | pindur.hu | 2015.03.06. 10:24 |  
		| 
	
		
			|   
					Az első megtanult mondóka, vagy versike nagy örömet szerez a családnak. Sok kisgyerek jobban érdeklődik a mozgással kísért mondókák iránt. Vicces dolog, amikor utánozni próbálja a mozdulatokat és tanulja a szöveget. A remek mulatság mellett megtaníthatók a testrészek, az irányok, gyakorolhatóak a nagy mozgások. 
					  
					Nagyon sok versre magunk is kitalálhatunk hasonló mozdulatsorokat.  
					Példaként bemutatunk tíz nagyon ismert mozgással kísérhető versikét, mondókát! |  
	  |  
 |