OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Március
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
ISMERETTERJESZTŐ 3-4. ÉVFOLYAM
ISMERETTERJESZTŐ 3-4. ÉVFOLYAM : FILOZÓFIA - Filóka 1. A jó és a rossz, az vajon mi?

FILOZÓFIA - Filóka 1. A jó és a rossz, az vajon mi?

A jó és a rossz, az vajon mi? Hat nagy kérdés a jóról és a rosszról, hogy a gyerekek belekóstoljanak a kérdezősködésbe, és beszélgetni kezdjenek a felnőttekkel.

1. Szabad ennivalót lopni?
2. Mindig kedvesnek kell lenni másokkal?
3. Mindig szót kell fogadnod a szüleidnek?
4. Mindig mindent őszintén ki kell mondanod?
5. Teheted mindig azt, amit akarsz?
6. Kell-e másoknak segíteni?

 

Hintafa blog

Azon filóztam, hogy növesztenünk kellene ebbe a széles világba sok gondolkodó embert. Szám szerint, vagy inkább számolatlanul jó sokat. Az is nagyon praktikus lenne, ha boldogok is lennének (úgy nagy általánosságban) sőt, egymást sem bántanák. Ha pedig valami bajuk mégis akadna, akkor cselekvés előtt gondokodnának kicsikét. De hogy lehet egy gyereket  (ha nem is egy filozófus igényességével) megtanítani gondolkodni?

Ráakadtam nemrégiben egy nagyon izgalmas és igényes könyvsorozatra. A Móra Kiadó idén indította útjára a FiLóka-sorozatot, melynek az eddig három kötete jelent meg. Kezdésnek A Jó, és a rossz, az vajon mi? című kötet választottuk. Valójában csak akkor derült ki igazán, hogy milyen fantasztikus, amikor belefogtunk az olvasásba. Vagyis a kérdezésbe.

Tévedés ne essék, a FiLóka köteteiben több kérdés van, mint válasz. A kötet hat fejezete ugyanis egy fő kérdésből, a rájuk adott, általánosságban elfogadott válaszokból és ezeket a sablonválaszok kritikus vizsgálatát célzó egyéb kérdésekből áll. Nagyon helyesen, hiszen nem az a cél, hogy "konzervből", előre legyártott anyagból dolgozzunk, hanem az, hogy együtt bányásszuk ki a választ. Több szempontból, érvek és ellenérvek mentén megvizsgálva a felvetést. Végül, minden fejezet végén találunk egy egyszerűen, de lényegretörően megfogalmazott összefoglalót, ami ügyesen lezárja az adott tárgykört. 

Vadul aktuális téma (lefogadom, hogy nálatok is), a "Teheted mindig azt, ami akarsz?" című részben -többek között- az alábbi válaszokat kínálja fel a könyv:

  1. igen, mert boldog akarok lenni
  2. nem, ha másokat zavarok vele
  3. nem, én még túl kicsi vagyok ahhoz, hogy döntsek
  4. igen, ha jól átgondolom

Majd érkezik a kritika: a "jó, jó, de.." kezdetű  3-4 kérdésből álló csoport képében:

1.a) Mindig jó neked az, amit akarsz? b)  Csak azon múlik a boldogságod, hogy mit tehetsz meg?

2. a) Miért döntenének mások helyetted? b) Néha elkerülhetetlen, hogy zavarjuk a másikat, nem?

3. a) A nagyok mindig maguk döntik el, mit tesznek? b) A gyerekekben nincs meg mindan ahhoz, hogy dönteni tudjanak?

4. a) Ha jól átgondoljuk, akkor előre látunk mindent? b) helyesebben cselekszenek-e a gondolkodó emberek, mint a többiek?

Trükkös kérdések ezek, hiszen nem lehet mindegyikre egyértelmű válasszal előállni, ami nem is baj. Ráadásul komoly, szerteágazó és mélyreható gyökérzettel rendelkeznek. Komoly háttérmunka áll mögöttük, és ha vannak jól irányított beszélgetések, amikor ezek, meg még sok másik előkerül, akkor igazán sokat tettünk azért, hogy a jövő felnőttjei ne csak kóvályogjanak a széles világban, hanem önálló, felelősségteljesen dönteni tudó, cselekvőképes emberek legyenek, akik bármely problémát képesek több szempontból is alaposan megvizsgálni. Van, hogy az adott pillanatban még nincs elég információnk, vagy nem létezik egyetlen válasz, csak kellő mérlegelés után dönthetünk az egyedi eset megítéléséről. Egy gyerek számára, aki megszokta és igényli is a bizonyosságot, ez akár nyugtalanító is lehet. De ezek a beszélgetések arra is megtanítanak, hogy ne az előre legyártott, unalomig ismételt válaszokban keressék a biztonságot, hanem önmagukban. A megfontolt, körültekintő gondolkodásukra támaszkodva legyenek önállóak és függetlenek, akik urai saját gondolataiknak és tetteiknek.

img_1245.jpg

Érdekesek voltak az első beszélgetéseink P-vel és T-vel. Utóbbinak persze mindenről határozott véleménye van, hiszen magabiztosan 10 évesnek vallja magát. Az egyik "filózgatásunk" alkalalmával az is bevallotta (amikor a törvény betartásának eseteit boncolgattuk), hogy rajta leginkább 5-kor hatalmasodnak el a vágyai és ez bizony sok mindent megmagyaráz. De a viccet félretéve, eleinte azt vettem észre a nagyobbon, hogy a "belénevelt", standard válaszokat adja, az ellenérveket tartalmazó kérdések pedig irritálják. Nem is csoda, hiszen ezt a fajta pro- és kontra típusú gondolkodást meg kell szokni, rá kell hangolódni. Szép lassan, ahogy elképzelt eseteket kerestünk egy-egy helyzet cáfolatára vagy alátámasztására, rájött, hogy nincsenek elvárások a válaszaival szemben. Sőt, a felnőtt sem tud mindent. 

img_1249.jpg

Mindig várom, ezeket a FiLókás alkalmainkat, mert nagyon új hangulatot hoznak az estéinkbe. Egyszerre csak kevés kérdés-válasz párost olvasunk, majd beszélünk át. Nem is érdemes gyorsan, felületesen átrágni magunkat a könyvön, hiszen a lényeg veszne el. Sokszor nem is jutunk el a fényesen ragyogó konklúzióig, de nem is ez a fontos. A cél, hogy igényük legyen a saját meglátásaik kiakalítására, ne elégedjenek meg azzal, hogy a tekintély okán respektálják, amit felülről kapnak. Persze vannak helyzetek, amikor nincs választás, de a könyv bizony kitér az ilyen esetekre is. Hiszen sokkal könnyebben fogadunk el egy szabályt, ha magunk is belátjuk, hogy a saját érdekünket, biztonságunkat szolgálja. Elvégre nem megadóan engdelmeskedő kis robotokat gyártunk (ugye,nem?), hanem mérlegelni képes, önálló gondolkodásra hajlandó embereket. (Tudom, most írtam le harmadszorra, de szerintem nagyon f-o-n-t-o-s.)

img_1256.jpg

Oscar Benifier mindenre gondolt, amikor gyerekeknek írt filozófiai gondolkodásra serkentő könyvet. Többet közt arra is, hogy a könyv ne csak száraz, pattogó kérdésekből álljon. Clément Davaux rajzai annyira jópofák, tökéletesen ábrázolják a felvázolt helyzet lényegét. Schultz Ádámnak pedig a magyar fordítás köszönhetjük.

Egy sasszemű pedagógus*, akár osztályfőnöki órák anyagává is tehetné (létezik még ilyesmi az órarendben?) a sorozatot, biztos vagyok benne, hogy nagyon élveznék a gyerekek ezeket a sablonoktól mentes, szabad beszélgetéseket. 

 *Franciaországban sikerrel tartanak ilyen órákat.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!