“Hajnalvölgy létező hely, mindannyiunk szívében ott él. Még azok is ismerik, akik sosem jártak a Nógrád megyei Szécsény mellett elterülő Fehérhegyen. Egy csodás, mesebeli táj, ahol megállt az idő, kristálytiszta a levegő, kedvesek az emberek és barátságosak az otthonok. Egy hely, ahová mindannyian szeretnénk elbújni néha, egy hely, ahol felhőtlenül önmagunk lehetünk. Elza azon szerencsések közé tartozik, akiket – ha csak képzeletben is – elsőként vihettem el Hajnalvölgybe. …
Kalandra hívok hát minden olvasót, tartsanak velem Hajnalvölgybe. Ismerjék meg a történet szereplőit, merüljenek el a gyermekkorom ihlette élményekben, amelyeket Elza által sok-sok kisgyermek és felnőtt élhet át.” - Deák Virág

A Neteducatio első saját kiadású meséje, mely fejezetenként kidolgozott, kreatív tevékenységötleteket is tartalmaz a pedagógusok számára. Oldalszám: 120 (21×22 cm méretű, színes grafikákkal illusztrált)
Az Új Köznevelésben, Annuska Zsuzsanna és Ténai Nóra, a kisvárdai Vári Emil Általános Iskola magyartanárai írnak a szövegértés fejlesztésének szükségességéről. Tanulmányukat rögtön azzal a felütéssel kezdik, hogy napjaink tanulási zavarral küzdő gyermekeinek száma sajnos nő. Szerintük a szilárd olvasástechnika az alapja mindennek, hiszen, ha a gyermek még a betűk összeolvasásával van elfoglalva, nem várható el tőle, hogy a szöveg tartalmát, annak jelentését is értelmezni tudja.
Említik, hogy talán érdemes lenne több iskolának átvennie a Nyugat-Európában bevált gyakorlatot: osztálykönyvtárak létrehozása, melyből a gyermekek saját érdeklődésük szerint választhatnak, a kötetlen olvasás beépítése a napirendbe, amikor a gyermekek bármit olvashatnak. Az elolvasott tartalmat, az arról keletkezett benyomásukat pedig megosztják a pedagógussal és a társaikkal is.
Ehhez persze szükségesek olyan könyvek, melyeknek elolvasása örömet okoz a gyermeknek. Egy szép borító, egy érdekes cím felkelti a gyerekek érdeklődését. Az izgalmas, fordulatos történet tartósan megragadja a figyelmet. Fontos, hogy nyelvezete ne legyen idegen a gyermekek számára, mégis időről időre tartalmazzon új szavakat, melyek beépülnek a gyermek passzív (vagy akár az aktív) szókincsébe.
A szöveg nagy sorközökkel, jól olvasható betűkkel van szedve, egy-egy fejezet elolvasása nem igényel hosszú időt, így hamar sikerélménye lehet az olvasónak. Sőt, az igazán élménydús olvasást elősegítendő, egyes szavakat különleges, a történet eseményeihez illeszkedő betűvel szerkesztettek, melyek megfestik a mese hangulatát és megragadják a gyermek figyelmét.
Az ismeretlen, kevésbé ismert szavak szövegdobozokban, jelentésükkel együtt a szöveg mellett találhatóak, hogy az olvasó azonnal választ kaphasson a kérdéseire. A történet végén tevékenység ötletek szerepelnek, melyeket ha kipróbálunk, mi is részesei lehetünk Hajnalvölgy csodáinak.

Mi történik a kislánnyal messze a nagyváros zajától?
Annyit elmondhatunk, hogy felejthetetlen kalandokban lesz része és közben megismerkedik a palócok híres ételeivel és vendégszeretetével is.
Az óvodásokkal és az alsó tagozatos kisiskolásokkal a közös olvasás és feldolgozás célja a hagyományaink megismerése és ápolása, valamint az érzelmi nevelés, a mese karakterei morális iránytűként szolgálhatnak a gyermekek érzelmi nevelésében, Hajnalvölgy csodái pedig közelebb hozzák a vidéken még élénken élő hagyományokat. A meseolvasás és a történet érzelemre fókuszált feldolgozása remek eszköz a gyermekekkel való kapcsolatfelvételre, érzelmeik kifejezésére és egy szeretettel teli környezet megteremtésére.

A kiadvány érdekessége, hogy a szerkesztés során a Z és alfa generáció agyi fejlődéséhez igazodtunk, a célunk az olvasás megszerettetése, az érdeklődésük folyamatos fenntartása. Így a gyermekek számára ismeretlen kifejezéseket szövegdobozok segítségével tettük számukra azonnal érthetővé, így kérdéseikre akár egyből választ is kaphatnak. Emellett többféle hangfestő betűtípus váltakozik a szövegben. Ezek segítségével a gyermekek is könnyen megtalálhatják a történetek kulcsszavait, figyelemre méltó, fontos pontjait, ami felkelti a figyelmüket, ezáltal motiváló szerepet töltenek be, így élménydúsabbá teszi számukra az olvasást.

A feldolgozást fejezetenként kidolgozott tevékenységötletek segítik, így akár közösen herőkét is készíthetünk és kóstolhatunk a gyerekekkel. Elza szívhez szóló meséjét ajánljuk óvodai tevékenységekhez és meséléshez, kisiskolásoknak otthoni olvasmányként, továbbá tanórai keretek közötti feldolgozásra egyaránt.
A szerzőről:
Elza HajnalvölgybenDeák Virág óvodapedagógus. Gyermekkora óta foglalkozik mesék és novellák írásával, melyeket eddig csak saját magának, hobbiból vetett papírra.
Az Elza Hajnalvölgyben című meseregény az első, önálló története, ami 2017-ben meg is jelent a Neteducatio Kft. gondozásában. Írásait érzelmei és személyes élményei motiválják, de az igazi ,,csoda” elsősorban a fantáziájában születik meg. Amikor éppen nem írással foglalkozik, akkor a lakhelyén működő musical társulatban ölt magára különféle szerepeket, amelyek íróként is folyamatos inspirációként szolgálnak a számára.
|