| 		
		 
 Ki fog tudni jól olvasni?
  2020.04.12. 23:01 
	
		
			| 
				
				 
					  
				
					Milyen mesét olvassunk: népmesét vagy kortárs mesét? 
			 | 
		 
	
 
	  
 
	
		
			| 
				 
					  
				
					Miért  népmesét?  
				
					- 
						Szimbolikus formában a gyermeket érintő egzisztenciális alapkérdéseket veti fel, a megoldásokkal együtt és ezek átélését segíti. 
 
					- 
						Szimmetrikus forma jellemzi: rokon a gyermekek látásmódjával. 
 
					- 
						Teljes képet ad a világról, bipoláris szerkezete révén (Jól elkülöníthetők a pozitív és a negatív értékek).
 
					- 
						Egyértelmű értékrendje a gyermeket jó irányba tereli, az vonzó formában jelenik meg.
 
					- 
						Heurisztikus élményt nyújt, segít eligazodni a gyermeki lélekben kaotikusan kavargó érzelmekben. 
 
					- 
						Befogadásának alapja a fantázia, amit az érzelmek vezérelnek. 
 
					- 
						Szimultán kettős tudattal hallgatja a mesét (5-7éves kor).
 
					- 
						Vibrálás jellemző a valóság és illúzió között, kettős tudat! Ennek látható jele a mesei beállítódás. Ez a játék során is jellemző. Cselekvés, beleélés, mesehallgatás, passzivitás.
 
					- 
						Megfelelő mesemondás során a gyermek képzeletében a szöveg képekben jelenik meg (belső mozi). Ez a képteremtés elaboráció útja.
 
				 
				
					Ellenérvek:  
				
					  
				
					
						Népmesében szörnyűségek vannak: nem rejti véka alá az élet nehézségeit és tudatosítja az élet árnyoldalát (halál). A gyermek ezek alapján tanulja meg, hogy nem mindenki jó, hogy nemcsak ő rossz néha. Megtanulja, hogy a jó felé kell húzódni és le kell küzdeni a rosszat. Nem valós elemekből áll: sárkány, üveghegy, életvize - ilyen nincs.   
					
						Miért kortárs mesét?   
					
						Vekerdy Tamás – a neves gyermekpszichológus - hívta fel a figyelmemet egy fontos dologra. A gyerek számára a klasszikus archetípusos mesék (vándorlegény, boszorkány, tündér, mostoha, stb..) mellett ugyanolyan fontos, hogy saját életének eseményeit konkrétabban is feldolgozhassa. Ezért adta azt a tippet, hogy találjunk ki egy saját, családi mesehőst, aki valójában a gyerekünk. Meséljünk minden nap erről a hősről. Legyen ez az esti utolsó mese, és foglalja be az adott nap eseményeit.  
					
						  
					
						A gyermekpszichológus a nyomatékosan felhívja a figyelmet: ahhoz, hogy a mesehős kedvelt szereplő maradjon, soha nem minősíthető. A mesehősökkel történhetnek dolgok, érezhet így, vagy úgy, de nem minősíthetjük viselkedésüket. (A minősítést hagyjuk gyermekünkre.) Azok a szülők, akik ezt a tanácsot megfogadták, gyakran számolnak be arról, hogy a gyerek bizonyos eseményekkel kapcsolatos mesét akár még évek múlva is újra és újra kéri. Lehet egy mulatságos, vagy egy kellemetlen történet, aminek a feldolgozása, újra átélése nagyon fontos a kicsi számára. 
					
						  
					
						Mi a baj a műmesékkel? Miért javasolják kezdőknek a népmesék használatát?  
					
						A műmesék gyakran megkerülik az egzisztenciális problémákat. Öregedés, halál, örök élet, vágy. Sok mese kezdődik azzal, hogy az öreg király a halálára készül. A Grimmeknél sajnos gyakran vannak ilyen egzisztenciális problémák.  
					
						- 
							
								A népmesék lényegre törően tárgyalják  
						 
						- 
							
								a szülők halálát, nincsen magyarázkodás. Le van egyszerűsítve a szöveg.  
						 
						- 
							
								Kevés az egyéni vonás – öreg király, öreg apó…  
						 
						- 
							
								Jellemző az is, hogy kétpólusú világot rajzolnak, bennük van épp úgy a gonoszság, mint az erény. Nem csak a jó ölt testet, hanem a rossz is. A mesék megteremtik a jó és a rossz közti konfliktust. A cselekmény szempontjából kell a jó és a rossz kettőssége, a dinamikusság a konfliktus miatt. A kettőség hordozza az erkölcsi problémát is. A jó mesék mindig hordoznak erkölcsi problémát. A mesehős ennek a problémának a leküzdéséért indul útra.  
						 
					 
					
						- 
							Valójában minden mese megteremti a rossz vonzerejét is. A mesékben ugyanis a rossz ideig-óráig győzedelmeskedik. (Sárkány hatalmas, Hófehérkében a mostohának hatalma van).  
 
					 
					
						  
					
						Mesegyűjtemények 4 éves kortól (4-10)  
				 
			 | 
		 
	
 
	  
	  
	  
	  
 |