Charlie és a nagy üveglift
2020.06.24. 10:24
Illusztrálta: Quentin Blake
Fordította: Borbás Mária
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 172
Lélegzetet visszafojtani! Orrot befogni! Biztonsági öveket becsatolni, fohászokat elrebegni! Átütjük a tetőt!
Karcsi, aki egy csokoládégyár boldog tulajdonosa, szüleivel és nagyszüleivel valamint barátjával és jótevőjével, a gyárat alapító Vonka Vilmos úrral űrutazásra indul. Űrhajójuk nem más, mint egy csodálatos üveglift, ami egyenesen a híres-neves csokigyárból startol, s szerencsére a nagyapók és nagyanyók ágya is elfér benne.
A cél, a távolság ismeretlen, egy ami biztos: a sok-sok kaland, a találkozások különös lényekkel és a kacagtató helyzetek sora.
Ha eddig bárki azt hitte, hogy egy üveglift csakis emeletek közötti fel-le liftezésre való, nyissa ki jól a szemét, és nézzen fel az égre. Igen, az ott egy üveglift, benne egy kisfiú, Picur Charlie, a világhírű Vonka-féle csokoládégyár új tulajdonosa, mellette szülei és vénséges vén nagyszülei.
A furcsa kompánia élén pedig nem mást üdvözölhetünk, mint a habókos, meglepetést meglepetésre halmozó Vonka Vilmos urat, aki épp begyújtja a rakétákat, és Föld körüli pályára állítja a nagy üvegliftet, s ezzel kezdetét veszi a világ legfurcsább űrutazása.
A Charlie és a csokigyár című regény folytatását Borbás Mária nagyszerű fordításában, átdolgozott kiadásban vehetik kézbe a magyar olvasók.
|
Galgóczi Tamás
Túl a vitatható filmfeldolgozáson csak abban bízhatunk, hogy a második részt nem próbálják meg vászonra vinni. Véleményem szerint kár lenne középszerű adaptációkkal elrontani azt az élményt, ami mindazokra vár, akik az első rész fantasztikus világán fellelkesülve kíváncsiak a folytatásra.
Tulajdonképpen Dahl csodavilága ma már könnyedén előállítható, csupán hozzáértő programozó és elegendő gépidő kell hozzá, de a hangulat és a szereplők bája merem állítani – kivitelezhetetlen. Miként az bebizonyosodott az eddig próbálkozások nyomán.
De hagyjuk a látványt, hiszen itt van nekünk a kézzelfogható álomvilág, ami tulajdonképpen nem más, mint a jól ismert hétköznapok megbolondítása Dahl ötleteivel – kimondottan az ifjabb népesség számára.
Meghökkentő mesék helyett ezúttal inkább a csudálatos elemeken van a hangsúly, rövid dalokkal és mondókákkal kiegészítve
Az egész, úgy ahogy van lenyűgöző (és mivel technikai felfedezés, űrlények, sőt más dimenzió is szerepel a történetben, az idei sci-fi kiadványok között is szerepel majd az év végi összesítésekben), s bár hiányzik belőle a Micimackóra jellemző báj, gondolatiságban nem szűkölködik.
Egész egyszerűen bámulatos, mivé terebélyesedik Karcsi története – aki immáron csokigyárosként feltétel nélkül megbízik barátjában, Vonka Vilmosban.
Családja ezen véleményét nem teljesen osztja, s ebből bizony gyakori vitatkozások kerekednek – hiszen időnként hajmeresztő kalandokban van részük, amit főleg a nagyszülők viselnek nehezen.
Vonka úr ugyanis a maga csapongó módján mindent szeretne megmutatni új barátjának, amit szerinte a világban látni érdemes, és természetesen még mindig van pár kipróbálásra váró találmánya (természetesen mind biztonságos és garantált hatású).
Az utazáshoz az előző részből ismerős Nagy Üvegliftet veszik igénybe, ami már önmagában is remek találmány, nem szólva a helyekről, ahol Vonka úr megállítja.
Ám minden jónak, így ennek a történetnek is vége szakad egyszer, s kénytelen-kelletlen el kell búcsúznunk Karcsitól – a további folytatások reménye nélkül.
|
smokingbarrels.blog
Üstöllős Pozdorok és egy nagy kaland a világűrben az üvegliftben családi körben
Üstöllős Pozdorok és egy nagy kaland a világűrben az üvegliftben családi körben. Kábé ennyiről szól a Charlie és a csokoládégyár című Roald Dahl-klasszikus folytatása, és bár határozottan gyengébb darab, mint a szerző korábban általam olvasott könyvei, de még mindig simán bele tudtam feledkezni a történetbe. Nem olvastam az előzményt, csak a Johnny Depp-féle filmváltozathoz volt szerencsém, ezért azt nem tudom megmondani, hogy mennyivel marad el tőle, de összességében én jól szórakoztam, bár a világűr nem tudta pótolni a csokigyárat, és amikor visszatértek a Földre az utasok, erősen leült a sztori, de egyszeri kikapcsolódásnak mégis tökéletes választás egy kellemes tavaszi hétvégi délutánon. Habár a történet eléggé soványka, de igazi szívet melengető mese, amely a család fontosságáról, és természetesen a kalandokról szól, amelyből nem hiányzik a csípős társadalomkritika sem, de abszolút gyerekekre hangszerelve, csak a felnőttek értik a politikusokra és az fontos állami tisztségeket betöltő emberekre vonatkozó utalásokat, a gyerekeknek ebből csak a humor fog feltűnni. Az én kedvencem továbbra is A barátságos óriás maradt a Dahl-életműből, de ezt a kedves kis mesketét is öröm volt olvasni.
Vonka Vilmos úr, és a friss csokigyár-tulajdonos Charlie nagyapjával, és népes családja többi tagjával egy üvegliftben egy kis űrutazásra indulnak, amelynek során szembetalálják magukat a zsírúj űrhotellel, amelyet természetesen muszáj megnézniük. Nincs túl sok idejük a bámészkodásra, mert menekülniük kell az Üstöllős Pozdorok elől, akik az ő hierpszuper üvegliftjükben nem tudnak kárt tenni, azonban az űrhotelhez a személyzetet szállító űrkompban annál inkább, így hőseink a bajba jutottak segítségére sietnek...
Tényleg kár, hogy olyan gyorsan véget ért a harc a Pozdorokkal, kevesebb visszafiatalodás-öregedés (a nagyszülők kicsit túltolták Vonka Vilmos fiatalító szerét, és csecsemővé váltak, nem volt egyszerű visszaidősíteni őket) talán több lett volna, elég nagy volt a kontraszt az űrbéli kalandok és a csokigyári családi események között, látványosan megtört a történet sodra. A Vonka Vit okozta galibák is eléggé viccesek voltak, de azért nem értek fel az űrszálló-űrkomp-üveglift édeshármasával, az Üstöllős Pozdorokban is több volt, mint amekkora szerep jutott nekik ebben a sztoriban, amely egészen addig teljes mértékben fenn tudja tartani az olvasó érdeklődését, amíg nem térnek vissza a Földre az utazók. A látványos akciók közepette Charlie teljesen háttérbe szorul, ez a kör Vonka Vilmosé és az ő zseniális találmányaié, valamint a nagyszülőké, a kisfiú inkább csak megfigyelőként funkcionál, remélem, a következő részben több lehetőséget kap majd, mert ugye a kalandok folytatódnak, és mivel én még nem olvastam, kíváncsian várom, mi fog történni a családdal a Fehér Házban (nincsenek illúzióim, tuti biztosan fel fogják forgatni a nevezett építmény mindennapi életét).
Minden elismerésem a fordítóké (Borbás Mária volt a felelős a szövegért, a versbetétekért pedig N. Kiss Zsuzsa), teljes mértékben átjött Roald Dahl gyilkos humora, amely egyetlen percre sem veszélyeztette a meseélményt, csupán adott neki egy olyan fűszert, amely nem véletlenül vált mákonnyá a rajongók számára, a szerző fantáziája végtelen, a stílusa egyedi, a történetei pedig felejthetetlenek kicsinek és nagynak egyaránt. Ezúttal sajnos nem működött teljes mértékben a varázslat, a sztori második fele gyengusabb lett, mint az első, de még így is simán ki tud emelkedni a saját műfajából. Jó kis könyv ez, csak nem klasszikus, ami csak Roald Dahl-i mértékben jelenti azt, hogy volt már jobb is, mindezzel együtt minden kisgyereknek érdemes elmesélni ezt a sztorit, mert nagyon szerethető darab.
Vonka Vilmos ezúttal is hozza a formáját, zseniális elme, akinek feneketlen zsebében hihetetlen sok kütyü található, a találmányai kenterbe verik az űrtechnikát, és nem az USA meglehetősen butácska és gyerekes elnöke (akiről csak annyit, hogy a dadusa gyakorolja a tényleges hatalmat helyette) menti meg a bajba került embereket, hanem az üveglift utasai Vonka úr értő irányításával. A versbetétek csípősen fanyarok, kell hozzájuk egyfajta nyitottság, mert nem igazán sorolható be a klasszikus költészet műfajába, ezek inkább hangulatos etűdök, amelyek sokat tesznek hozzá a történet vidám, mégis kicsit darkos hangulatához. Az umpa-lumpák még mindig verhetetlenül cukik, a csokigyárnak pedig megismerhettük a sötétebb, föld alatti részeit is, és biztos vagyok benne, hogy tartogat még titkokat az a titokzatos épület. Mégis az űrbéli kalandok maradtak meg elősősorban ebből a könyvből, és a nagyszülők időnként kicsit fárasztó zsörtölődése. Nem olyan lenyűgözőek a kalandok, mint a csokigyárban, de kétségkívül fantáziadúsak, és bár egy kicsit összecsapottnak tűnik a végeredmény a többi Dahl-könyvbhöz képest, mégis kár lenne kihagyni az életünkből.
|


|