| 		
		 
 4.3/ Hogyan meséljünk?
	
		
			
				 
				
					
						Az öreg Kokas papó Ketesden, Kalotaszegen így mesélt az unokáinak:  
					
						„Egyszer volt, hol nem volt egy kisfiú, éppen olyan, mint a mi Ferink, annak volt egy tarisznyája, olyan ni, mint amilyen a szegen lóg...”  
					
						A mesehős vándorútja során a faluból az erdő felé vezető úton haladt végig, a "Dillőnél" (a jószágok delelőhelyénél), a csordakútnál, kiért oda, ahol a gyerekek ősszel papóval rőzsét gyűjtöttek, ott szalonnát sütött, a forrásból friss vizet ivott rá, s így megerősítve magát indult tündérországbeli kalandokra.  
					
						  
					
						Leghelyesebb, ha - akárcsak a paraszti mesemondók - előre elolvassuk, végiggondoljuk mesénket, eldöntjük nemcsak azt, hogy hogyan fogjuk elmondani, hanem azt is, hogy a cselekmény segítségével mit akarunk bemutatni, mire akarunk nevelni.  
				 
			 | 
		 
	
 
	  
 
	
		
			| 
				 
					A szövegekben a gyermekek által ismert tárgyakra, színhelyekre történő utalás meg fogja könnyíteni abbeli törekvésünket, hogy a gyerekek minél jobban beleéljék magukat a mesébe, minél jobban magukévá tegyék a benne elmondottakat. 
				
					A fentiekből nyilvánvaló, hogy a mesék elmondása élőszóval, a hallgatóság bevonása, ismert tárgyak, helyek említése, a mese szereplőire jellemző hang, beszédmodor, mimika, gesztikuláció olyan mesemondói fogások, amelyekről már a legkisebbeknek mesét mondó felnőttnek sem szabad lemondania, ha a kívánt hatást el akarja érni. 
				
					  
				
					„Váljunk a mesemondás idejére magunk is gyermekké! 
				
					Éljük át a mesét, adjuk elő színesen, kicsit dramatikusan! 
				
					Játszunk bátran magunkkal, gesztusainkkal, mimikánkkal! 
				
					  
				
					Soha nem lesz kisebbé, soha nem veszít tekintélyéből az a felnőtt,  
				
					aki kicsivé, gyermekké is tud lenni. 
				
					  
				
					Meséljünk olyat, amit megért, ami pozitív tartalmakat hordoz, 
				
					amiben helyes viselkedésmintákat továbbíthatunk.”  
				
					(Zila Péterné) 
				
					  
			 | 
		 
	
 
	  
	  
	  
	  
	  
	  
	  
 |