Csillagfürt avagy hogyan gyógyuljunk ki a lustaságbetegségből
Írta: Nagy Anikó Johanna
Illusztrálta: Egri Mónika
Kiadó: Abrakadabra, 2013
Oldalszám: 110
Csillagfürt egy átlagos tíz év forma kislány, aki meglehetősen lusta és rendetlen. Szeret lustálkodni és az iskolában ábrándozni, viszont nem szereti elmosogatni maga után a bögréjét vagy rendet rakni a szobájában. Igazából bántja ám a dolog, mert nem akar ő lusta lenni, csak hát olyan nehéz erőt vennie magán! Ilyen felütés után melyik gyerek ne tudna azonosulni a főhőssel?
Egy nap azonban megjelenik nála egy manó, aki azt állítja, ő tudja, hogyan gyógyulhat ki a lustaságbetegségből. Létezik egy varázsvirág, aminek az illata elmulasztja! Nincs más dolga, minthogy furulyáznia kell egy dalt ennek a virágnak.
Csakhogy Csillagfürt se kottát olvasni nem tud, se nem játszik semmilyen hangszeren. A manó viszont ad neki egy igazi körtefából készült furulyát, és elküldi Kőfali Zanóthoz, mondván, ő majd megmutatja neki, hogyan is kell a furulyázáshoz nekilátni
És így kezdődik a kalandok sorozata, amelyeken keresztül Csillagfürt apró, pici lépésenként megtanul furulyázni. Pont, mint a való életben, mindig csak egy kicsi új dolgot tanul, viszont sokat gyakorol. És nem ám csak úgy a gyakorlás kedvéért, hanem mert egyre másra találkozik újabb és újabb lényekkel: manókkal, boszorkányokkal, törpékkel, állatokkal. Hol segít rajtuk a furulyaszóval, hol “csak” megvigasztalja vagy szórakoztatja őket vele.
Kalandjai során sokszor kerül nehéz helyzetbe, de mindig tanul belőle valamit.
|

"Van egy kislány, Csillagfürt, aki nagyon szeretne meggyógyulni a lustaságbetegségből. Leckét írni és rendet rakni nincs kedve, de egy kis kalandtól nem riad vissza. Van egy furulyatanárnő, aki úgy tanítja zenélni a gyerekeket, hogy közben beszélget, megért, figyel és mesél. Tanítványai szívrepesve várják Anikó néni óráit, pedig ő egyetlen percig sem titkolja előttük, hogy a tudáshoz sokat kell tanulni, gyakorolni, ismételni...
Most az ő tollából született egy mese, amely egyszerre izgalmas, fordulatos és vicces. Csillagfürt elindul, hogy gyógyulása érdekében egy dalt furulyázzon a varázsvirágnak. Az egyetlen bökkenő, hogy nem tud furulyázni, és fogalma sincs, hol keresse a virágot. Útja során manók, boszorkányok, rémisztő és szánalmas lények seregével találkozik, hol bátorsággal, talpraesettséggel, hol emberséggel, jó szívével vágja ki magát a slamasztikából, miközben egyenként tanulja és gyakorolja a furulyán a hangokat.
Ez a gyönyörűen megírt, okos és vidám mese észrevétlenül tanít nemcsak furulyázni, de élni is. A kalandokhoz Egri Mónika rajzai teremtenek izgalmas képi világot. Szívből ajánlom ezt a könyvet minden furulyázni tanuló gyereknek, és mindazoknak, akik egyszerűen egy jó mesére vágynak." (Berg Judit)


A Csillagfürt, avagy hogyan gyógyuljunk ki a lustaságbetegségből című könyv – amely egy meseregény és egy kezdőknek szóló furulyaiskola egyedülálló kombinációja – az egyéni furulyaoktatáshoz kíván segítséget adni. De jól használható az általános iskolai ének, a zeneiskolai szolfézs órákon, vagy akár az egyre szaporodó furulyaszakkörökön is.
A kottafüzet a furulyamódszertan alapjait is magában foglalja, ezért nagy segítség lehet a nem furulyaszakos, de furulyát is tanító pedagógusok számára. A meseregény, amellett hogy érdekes, kalandos történetével leköti a figyelmet, szinte észrevétlenül megalapozza a gyermekek zenetanulás iránti elkötelezettségét, motivációját is.
Kállay Gábor szavai:
„Nagy Anikó Johanna mesés furulyaiskolája nagy hatást gyakorolt rám, végigolvasva ugyanis arra döbbentett rá, hogy tartalmazza mindazt, amit magam is tanítok a növendékeimnek, csak olyan fantáziadúsan, olyan lebilincselő stílusban megírva, hogy nincs az a gyermek, aki ne kapna kedvet a furulyázáshoz, ha arra ilyen csalafinta módon veszik rá. Neveléspszichológia hatja át minden sorát, de észrevétlenül, és úgy ösztönöz rendszeretetre, szorgalomra, céltudatosságra, hogy közben a fantáziánkat is mozgásba hozza.
Olyan emberi értékeket állít elénk példaként, mint bátorság, segítőkészség, vigasznyújtás, és mindezt úgy, hogy közben minden igényt kielégítően vezet végig a furulyajáték technikájának lépcsőfokain. Kedvet csinál a komponáláshoz is, ami megadhatja a gyerekeknek az alkotás mámorító érzését is. Csillagfürt példája kigyógyíthat minket mindennapi gyarlóságainkból: lustaságból, gyávaságból, önbizalomhiányból, és meggyőződésem, hogy a gyakorlatban segítségére lehet minden olyan furulyatanárnak, aki kisebbekkel is foglalkozik.”


|
|