Miért írtam le a tapasztalataimat, ötleteimet?
Azért, mert meggyőződtem róla, hogy ez a tanulásszervezési mód nagyon sok területen segítheti a munkánkat, és azért is, mert a tanfolyamokon részt vevő kollégák is biztattak arra, hogy tegyem elérhetővé ezeket a gyakorlati ismereteimet, megfigyeléseimet. Talán nincs is ma olyan osztály, ahol ne lenne figyelemproblémákkal küzdő gyerek, ahol ne lenne olyan, akinek a szókincse elmarad az életkorának megfelelő szinttől. Mindenhol van olyan gyerek is, akinek gondot okoz pár percig csendben maradni, vagy akinek éppen az okoz gondot, ha beszélnie kell. Tapasztalataim szerint a csoportokban végzett, a gyerekek aktivitására épülő tanulásszervezési móddal sokat tehetünk azért, hogy a tanulás, az iskola vonzó hely maradjon minden tanulónak, és egyben segítse kompenzálni azokat a negatív hatásokat, amik ma érik őket.
Az elmúlt évek meggyőztek arról, hogy sokkal hatékonyabb élvezetesebb és sokrétűbb a tanulás, tanítás, nevelés a kooperatív struktúrákat használva. Szeretnék kedvet csinálni az érdeklődő, megoldásokat kereső kollégáknak ahhoz, hogy kipróbálják, és ha tetszik, rendszeresen használják a kooperatív tanítási módszereket. Persze hozzá kell tennem, nem csodamódszer az, amit kínálok. Sokfélék vagyunk, sokféle módon tudunk hatni a gyerekekre, és mivel a személyiségünkön keresztül hatunk, más és más módszereket részesítünk előnyben. Egy próbát azonban érdemes ezzel is tenni, egy-egy struktúrát kipróbálni, és ha már jól megy, akkor a többit is szép fokozatosan bevezetni. Amit biztosan állíthatok, hogy a gyerekek élvezni fogják.
Természetesen nem vállalkozhattam arra, hogy minden területet átölelve mutassam be a kooperatív tanulás módszertanát, csupán a saját tapasztalataimat, jól bevált ötleteimet, megfigyeléseimet osztom most meg kedvcsinálóként. A kooperatív tanulásszervezési módot minden tantárgy tanításához alkalmazhatjuk, legyen az fő- vagy készségtárgy. Én először az olvasásórákon alkalmaztam, így ebből adok ízelítőt.
Tartalomjegyzék
Előszó
Rövid elméleti bevezető
I. Gyakorlati tapasztalatok, tanácsok
II. A feldolgozott anyaghoz kapcsolódó kooperatív struktúrák
III. Kooperatív struktúrák alkalmazása az olvasásórákon
A) Kooperatív struktúrák alkalmazása az olvasástanítás elkészítő szakaszában
B) Kooperatív struktúrák alkalmazása a betűtanítás időszakában
C) Mesék feldolgozásának lehetőségei az 1-2. osztályban
Melléklet
Olvasás, szövehértés, kortárs irodalom
IV: Mozgás, ritmus, vers, mondóka
V. Olvasás, olcasástechnika
VI. A drámapedagógia szerepe, felhasználása
Kortárs irodalom bevezetése első osztályban az első tanítási napon
Mivel kezdjünk első osztályban?
Drámás játék, amit bármelyik kortárs irodalomnál fel lehet használni!
Szövegértés fejlesztése a kortárs irodalom megismerése során
Könyvajánlások
Felhasznált irodalom
|