OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Remsey Dávid (1) “Hogy válik képpé egy hang? ” - Interjú

Remsey Dávid (1) “Hogy válik képpé egy hang? ” - Interjú

Gyovai Katalin  2017.02.20. 18:37

Hogy lehet illusztrálni egy fényt vagy egy zörejt?
 
Bemutatkoznál pár szóban? Mit kell rólad tudni?
Mivel foglalkozol, amikor épp nem mesekönyvet illusztrálsz?

Remsey Dávid vagyok, tervezőgrafika szakon végeztem az Iparművészeti Egyetemen. A Szépművészeti Múzeum és Nemzeti Galéria most már összevont intézményében dolgozom grafikusként. Természetesen itt is vannak illusztrációs munkáim, pl. a múzeumpedagógiai kiadványok.

Az illusztrációkészítésen kívül vonz a festészet is, aminek az utóbbi időben sajnos nem tudtam annyira élni. Van egy harmadik irány, a kísérleti bábos vonal, ami a családomból eredeztethető, mivel a nagyszüleim marionett színházat vittek a ’40-es évek végén. Innen jött az ötlet, hogy a család több generációja közösen vegyen részt egy bábszínházas projektben.

A hagyományos bábszínház ötletét szerettem volna új tartalommal megtölteni, így jött az átvilágított bábok ötlete. Ez akkor érvényesül kellőképpen, ha a helyszín sötét és a játékosok is beleolvadnak sötét öltözéküknél fogva a háttérbe, ugyanakkor a bábok világítanak, így szinte „életre kelnek”.

 

  • Visszatérve beszélgetésünk apropójára – a Sündör és Niru c. mesekönyvre –, nem jelentett gondot a könyvben többször előforduló absztrakt fogalmak megjelenítése, mint pl. fény, zaj? Hogy kezdtél neki ezek illusztrálásának?

Egy grafikus számára nagyon izgalmas feladat és nagy kihívás, hogy miként tud elvont dolgokat átírni, megjeleníteni, átfogalmazni a vizualitás nyelvére anélkül, hogy a végeredmény túl direkt lenne. A könyvben megjelenő vizuális világnak a diplomamunkám volt az előzménye, ami megkönnyítette a feladatot. Az is gördülékenyebbé tette az illusztrálást, hogy már korábbról ismertük egymást Petivel (Borbáth Péter,a könyv írója). A legnehezebb az volt, hogy hogy válik képpé egy íz vagy egy hang, ami ugyanakkor „terített asztal” is, hiszen ezer megoldás van arra, hogy lehet egy zörejt ábrázolni. A legnagyobb kihívás azonban annak a fajta ábrázolásnak a megtalálása, ami a legtöbb korosztály és olvasó számára is elfogadható. Ezt a legfontosabb szem előtt tartani.

  • Illusztráltál már korábban is?

A munkakörömből adódóan és a diplomamunkám miatt is. Az utóbbi elég különös téma volt. Gödöllői vagyok, ott élt a családunk egy jó barátja, egy kicsit bolond feltaláló, akinek az újabb és újabb szürreális találmányairól szóló terveit élvezettel hallgattuk. A szocializmus ideje alatt anyagmozgatóként dolgozott a Ganz-gyárban, ahol tényleg kitalált egy olyan módszert, ami megkönnyítette a munkafolyamatot. Ezért ki is tüntették, azonban ettől kezdve ipari mennyiségben kezdte gyártani az egyre szürreálisabb találmányokat, amelyek ténylegesen nem is voltak találmányok, inkább csak ötletek. Hogy csak egy pár példát említsek, feltalálta a gázgömbös cserkészövet és a körklaviatúrás zongorát is. A nagyszüleim kedvességből megvették tőle az egyik füzetét, és az ebben szereplő tárgyakat jelenítettem meg a diplomamunkámban. Amúgy ez a szál is abszolút tetten érhető a Sündör és Niruban, hiszen ebben a történetben is szerepel egy feltaláló, aki a szomszédunkra emlékeztet.

  • Hogy kezdődött a közös munka Borbáth Petivel?

Közösen vezettünk egy blogot, aztán felkértek a Sündör és Niru illusztrálására.

  • Milyen technikával alkotod a képeid?

Ez egy speciális technika, amit először a diplomamunkám során alkalmaztam, mondhatni direkt arra fejlesztettem ki. Egyfajta kollázs technikaként írnám le, amelyet ugyanakkor számítógépes programokkal rakok össze. A módszer lényege, hogy meglévő metszeteket, vagy általam létrehozott metszetrajzokat beszkennelem, feldolgozom, aztán szétszedem, és újra összerakom őket. Meglehet, hogy kissé bonyolultan hangzik, de a végén nagyon érdekes, álomszerű képeket eredményez. Például, ha egy arcot bogármetszetrajz darabkákból rakok össze, az így megalkotott arc képében benne lesz a bogár is, ami nagyon fura hangulatot ad az egésznek. Ez a technika a diplomamunkámhoz is passzolt, ugyanakkor a Sündör és Niruhoz is, mivel Peti írásaiban is megjelenik a szavaknak ez a fajta újrakeverése, egyfajta kollázsvilág formájában.

CIMG9306

  • Hogyan alkotod meg a karaktereket? Szabad kezet kapsz, vagy Péterrel és a kiadóval együtt találjátok ki?

Önállóan dönthettem és tervezhettem, de jelzett a kiadó, ha valamit túlzásnak ítéltek. A Petivel el voltunk egymástól választva, ami azért volt indokolt, hogy ne legyen kavarodás az eltérő vélemények miatt, egy helyről jöjjön a kontroll.

  • Eredetileg is olyannak képzelted el a karaktereket, amilyenek végül lettek?

A karakter kitalálásnál nagyon messziről indultam, nagyon szélsőséges karakterekkel álltam neki a tervezésnek. Abból indultunk ki, hogy egy kicsit próbáljak meg elszakadni a klasszikus, lekerekített gyerekvilágtól, viszont ezután egy másik végletbe mentem át, így vissza kellett térnem valahova a kettő közé. Nem könnyű megtalálni egy mese esetében azt a fajta karakterábrázolást, ami nem túl drámai, de ugyanakkor a gyerekek és felnőttek számára is szerethető, élvezhető.

Ushguli

  • Mennyire aprólékos ez a fajta munka? Például a borítókép megalkotása mennyi időt vett igénybe?

Amennyire ezt a technikát gyorsnak akartam megalkotni, annyira lett végül macerás. Nem csupán a képek létrehozása, de már az alkotás során használatos metszetek megtalálása is rendkívül időigényes munka. Főleg fa, réz, meg acélmetszetekkel dolgozom. Ebben az esetben kimondottan a kiadó kérésére alkalmaztam ezt a technikát.

  • Mennyi időd emésztette fel az illusztrálás?

A vázlatozásnak körülbelül öt hónapja láttam neki, az illusztrációkat már egész szeptemberben csináltam, és október 21. körül fejeztem be. Maga az effektív, tényleges munka 2 hónap volt.

  • A történet mely része fogott meg az alkotás során?

Nagyon sok olyan momentum volt, ami megfogott. Mint már korábban említettem, a zajok és a fények ábrázolása különösen izgalmas volt, a feltalálóról szóló rész pedig a családunk barátja miatt is megérintett, de az egész történet hangulata képes magával ragadni.

  • Melyik fejezetet volt a legnagyobb kihívás illusztrálni?

Inkább egy-két karakter létrehozása volt nehéz. A figurák megalkotását, vagy Ushguli megmutatását sok apró figurával.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG