| 
					A szakdolgozat címe: 
					Az olvasóvá nevelés megalapozása óvodás kortól kisiskolás korig  
					Hallgató neve:  
					Dr. Szilágyiné Gálos Ildikó 
					Tanszék: 
					ELTE BTK IKI Könyvtártudományi Tanszék (tanszéki anyakönyvi sz.: E 28) 
					Konzulens: 
					Dán Krisztina könyvtár-pedagógiai szakértő 
					Értékelés: 5 (jeles) 
					Indoklás:  
					A szakdolgozat - némileg túlnőve a műfaj terjedelmi korlátain - gyakorlatilag két igen nagy témakörrel foglalkozik. Az egyik az óvodáskorúak későbbi olvasóvá válását megelőző és megkönnyítő pedagógiai felkészítését, valamint a kisiskolások olvasástanulásának szerteágazó nevelési-oktatási feladatait fogja át. (Különösen figyelemre méltóak az olvasással foglalkozó fejezeteknek a mese szerepét elemző részei.) A kisgyermekkori olvasóvá nevelés ilyen mélységű pszichológiai, metodikai, problémafeltáró elemzése önmagában is kitölthetné egy szakdolgozat tartalmi, terjedelmi kereteit. 
					A dolgozat készítője a további fejezetekben a fenti nevelési területet összefüggésbe hozza az alsó tagozatos könyvtár-pedagógiai tevékenységekkel. Tantervi ajánlást és jól strukturált feladatgyűjteményt dolgozott ki a korosztály könyvtárhasználati képzéséhez, melyet – a NAT eredeti szándéka szerint - az anyanyelvi képzés keretében tartott megoldhatónak. Ezzel az anyanyelvi képzés fő feladataihoz, mindenek előtt a kommunikációs és tanulási képességek fejlesztéséhez kapcsolta a könyvtárra építhető tanulói tevékenységeket, a könyvtár sajátos forrás- és eszközgazdagságával mintegy felerősítve a tevékenységekre irányuló belső motivációkat. 
					A könyvtárhasználatba, médiakezelésbe, a különböző dokumentumok közlésformáinak, szövegtípusainak feldolgozásába való bevezetés, a forrásokkal való bánásmód alapműveleteinek elsajátíttatását szolgáló tevékenységek és módszerek mind a tantervi célok, követelmények, tananyagtartalmak, mind a feladatkultúra és értékelési módszerek vonatkozásában megfelelnek a NA T alapelveinek. 
					A módszertani segédlet nemcsak a könyvtári tájékozódás, a könyvtárhasználati szabályok, viselkedési normák elsajátításához jelent a kisiskolás számára életszerű helyzeteket, tapasztalatszerzési lehetőségeket, hanem egyúttal a szövegértés, olvasási készség, szövegfeldolgozás fejlesztéséhez is a tevékenységekre motiváló változatos, esztétikai és tartalmi szempontból alkalmas forrásokat, gazdag választékot kínál. Az egyes évfolyamokra kidolgozott játékos tanórai feladatokat, prezentációs eszközöket további bibliográfiai és teljes szövegű ajánlásokkal egészíti ki a dolgozathoz mellékelt CD lemez. 
					Az anyanyelvi képzésnek a fenti könyvtár-pedagógiai elemei az alsó tagozatos oktatás egyéb területeinek ismeretelsajátításához is hasznos forrásokat, hatékony tanulási technikákat kínál. Bár a könyv-, könyvtár-, írástörténet elemei - a tapasztalatok szerint - jó hatásfokkal hasznosíthatók a könyvtárhasználat tanításában, a szűkös órakeretekhez képest és funkcionálisan is kissé túlzottnak tartom a téma-ajánlásban tervezett történeti ismeretek mennyiségét. Túl korai továbbá a katalógus használat alsó tagozatos elsajátításának követelménye. Meglehetősen általános az alsós könyvtárhasználati követelmények megfogalmazása (104. p.) A teljesíthetőség érdekében érdemes árnyaltabban megfogalmazni a könyvtárhasználat alapvető területein elvárható követelményeket. További helyreigazítást igényel a 121. p 136. p. 
					A fenti kisebb korrekciók semmit nem vonnak le a szakdolgozat érdemeiből,  melyet 5 (jeles) érdemjegyre minősítek. Egy alaposabb lektorálás után pedig javasolom az anyag tankönyvvé, illetőleg tanári segédkönyvvé való átdolgozását és közzétételét. 
					Dán Krisztina könyvtárpedagógiai szakértő |