| 		
		 
 Vajon olvasnak még a gyerekeink? – Vig Balázs meseírót kérdeztük
	
		
			
				
					 Balázs, hogy látod, olvasnak még a gyerekek?      
				
					Ha a probléma oldaláról közelítem meg a kérdést, akkor engem nem az zavar, ha a gyerekek nem olvasnak, sokkal inkább a szülők generációja ejt néha kétségbe. Ugyanis mi alapvetően könyvek között szocializálódtunk. Valahogy azt látom sokaknál, hogy mintha egy nagy nyűgként dobták volna le magukról az olvasást.  
				
					Sokat metrózom, és a könyvet olvasó és a legtöbbször zombi üzemmódban, céltalanul mobilt pörgető emberek aránya szerintem több, mint kétségbeejtő. És a legfőbb gond éppen a szülők példamutatása. Miért választaná egy gyerek a nehezebb utat, ha a felnőttektől azt látja, hogy ők sem erőltetik meg magukat? 
			 | 
		 
	
 
	  
 
	
		
			| 
				 
					Az olvasóvá nevelés nem úgy néz ki, hogy a tíz-tizenkét éves gyerekkel veszekszem, amiért nem hajlandó elolvasni a Toldit. Az a gyerek, akinek meséltek esténként, akivel türelmesen elbeszélgetnek a szülei, az jó eséllyel fog maradandó olvasmányélményt találni magának, ha nem is feltétlenül az iskolai tananyagban, de a változatos és kiváló kortárs mese- és ifjúsági könyvek között. 
				
					Az olvasás nem csak a szépirodalom miatt fontos, vagy a lelki szükségleteink kedvéért. Azok a gyerekek, akik szívesen olvasnak, sokkal jobb szövegértők, könnyebben tanulnak, szebben és választékosabban fejezik ki magukat, és bizony az önmegvalósítás terén is könnyebben boldogulnak. Sokszor akár két évvel is azok előtt járnak a korosztályukból, akiknek nem meséltek, és akik semmit sem olvasnak önállóan. Szóval lenne ennek kézzelfogható haszna is, nemcsak bölcsész agymenésről van szó, mint sokan hiszik. 
				
					Sok a népszerű könyv a gyerekközösségekben most is, az más kérdés, hogy ezek egy része nem a legminőségibb alkotás. De ha úgynevezett belépő könyvként tudnak funkcionálni, az olvasás megszerettetésének eszközeként bármelyik könyv hasznos lehet. Persze megpróbálhatjuk a gyerekeket a klasszikusok felé, vagy a szerintünk igényesebb kortárs felé terelgetni, de didaktikusan ez nem igazán fog menni. Még a kevésbé olvasó felnőttek is elszaladnak, ha megérzik, hogy rájuk akarunk erőltetni valamit.  
				
					Fontos, hogy a könyv saját felfedezés legyen, hogy ő akarja éppen azt elolvasni. Ennek egyik oka lehet, ha a történet neki szól, róla szól. Remélem, hogy A Pál utcai fiúkat még sokáig olvassák majd, de én már találkoztam totális értetlenkedéssel is a gyerekek részéről, hogy ugyan miért baj, ha kisbetűvel írják le a nevedet? Ők ugyanis csetelés közben kisbetűvel szokták írni egymás nevét az egyszerűség kedvéért. Éppen ezért meg kell születniük a jelen problémáit, megoldandó feladatait feltáró könyveknek is, a jövő klasszikusai ma még kortárs történetek. 
				
					Forrás: ridikul.hu 
			 | 
		 
	
 
	  
	  
	  
 |