OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Én még sosem - Még a néma gyereknek is üvöltenie kell

Én még sosem - Még a néma gyereknek is üvöltenie kell

konyves.blog.hu  2015.07.06. 11:39

Írta: Kemény Zsófi. Tilos az Á, 2014

Első mondat: “Nem tudtam megállapítani, hogy sikerült-e előbb kinyomnom a telefont, mint hogy Zita lecsapta volna.”

Miért olyan nehéz és körülményes arról mesélni, hogy mi történik ma velünk Budapesten? Nem arra gondolok, hogy a rezsicsökkentésről nagyregény, a pasaparki lakásnövekedésről meg vers íródjon, de az biztos, hogy a magyar irodalomból hiányoznak azok a sztorik, amelyek elmesélik, milyen itt és most élni, szomorúnak vagy szerelmesnek lenni.

Milyen hatással van ránk a város, hogyan alakítja életünket? Hiányoznak az egyszerű, természetes, hétköznapi történetek.

Kemény Zsófi nem hiba nélküli első regényében, az Én még sosem-ben megírta, milyenek a középiskolások, milyen Budapest egy kupolából és milyen egy titkos barlangban csónakázni.
 
Lendületes, izgalmas első könyv.

 

Szilveszter éjszaka Calvin Harrisre lüktet a házibuli, körbejár egy cigi, fiúk és lányok csókolóznak, beszélgetnek és hánynak. Egy átlagos buli, mindannyian voltunk már ilyenben. A szilveszer éjszakai karneváli hangulatban, a záró- és idézőjelek között beinduló Én még sosem című regény három, vizuálisan is élesen elkülönített elbeszélői hangra épül: a csendes, profi sportoló, Toma és a sötét, cinikus és problémás Ágó jó barátok, előbbibe halálosan szerelmes lesz Eszter, aki önálló, jó fej, de mégis felborul a világa egy szerelem miatt.

A látszólagos szerelmi történet, a három fiatal különböző egyénisége más-más témákat helyez az előtérbe. Toma jelentős identitásproblémákkal küzd, befelesezik minden edzés előtt, titokban slam poetry versenyre készül. A mindvégig nagyon fura Ágónak családi és megélhetési problémái vannak, míg Eszter hiába okos és öntudatos, most találkozik először a szerelemmel. A három középiskolás szerencsére elég átlagos, ahogy mindenki az volt a saját osztályközösségében, mert az nem számít, hogy magunkat mennyire egyedinek ítéljük. Szemtől szembe szinte semmit nem tudnak kimondani, Facebookon, cseten és Snapchaten már annál többet, mindenki a saját világában harcol a saját problémáival, és vannak bőven. A három szereplő története könnyen olvasható generációs regénynek is.

A természetesség, a hitelesség és az egyszerűség idén valahogy hangsúlyosabbá vált. 2014 legjobb filmje számomra a Boyhood (Sráckor) című Richard Linklater-film: egy párkapcsolat és egy gyerek fejlődését, változásait és drámáit követjük végig. Semmi extra nem lenne, ha nem 12 évig forgatták volna, amitől az egész történet levedlette a mozifilmek ismert konstruáltságának minden sallangját. Ehhez kapcsolódik, hogy az utóbbi hónapban egy magyar film, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan ér el nagy sikereket (30 ezer néző itthon, Torinóban fesztiváldíjak), mert Reisz Gábor rendező ügyesen ráérzett arra, hogy az embereket igenis az érdekli a legjobban, ami velük történik. Ő a saját kérdésfeltevései mentén fogalmazott meg általánosabb problémákat (menjen vagy maradjon? mi az istent kezdjen magával az egyetem után? hogyan tovább, ha vége a szerelemnek?), és így csípte el a korhangulatot.

Egy gimnazista baráti társaságról szól a remek műfordító, Totth Benedek Holtverseny című első regénye, amit szintén a hét könyvének választottunk korábban. Arcoskodás, sportolás, szívás és ujjazás olyan könnyeden elmesélve, mintha csak az egyik haverunk adna elő egy izgalmas, összetett és sodró lendületű sztorit a foci után az öltözőben. A Bret Easton Ellis Nullánál is kevesebb című könyvéhez sok szempontból közel álló Holtveseny is azt meséli el, ami velünk történik (a történés hiánya is sokat elárul rólunk). De miért is kellene mindig ennél többet vállalni?

A fenti, ún. trendbe illeszkedik az Én még sosem középiskolai világa a szereplők Budapestbe ágyazottságával, a háromszögben megtalálható szerelemmel, barátsággal, sértettséggel, világfájdalommal, játszmákkal, illékony kapcsolatokkal és hatalmi mechanizmusokkal. Mindhárom alkotásban közös tehát, hogy nagy vállalások nélkül, a saját világuk és közösségük ismeretének biztonságában tárnak fel önmagukból elég sokat. Persze ezt a természetességet is ki kell találni, meg kell írni úgy, hogy végig hiteles legyen és működjön a szöveg.

A hiteles elbeszélői hang megtalálása irtó fontos, anélkül minden irodalmi mű elbukik, de talán az ifjúsági regények között még érzékenyebb ügy. Legyenek végre olyan ifjúsági regények, amelyek a tizenéveseket valóban érdeklő kérdésekkel, problémákkal foglalkoznak a számukra ismerős környezetben - tűzte ki célul magának a Pagony kiadóból kinövő Tilos az Á főszerkesztője, Péczely Dóra, amikor egy éve fejleszteni kezdett egy rakás jó sztorit. Adtak ki homoszexualitását felismerő, a környezete által öngyilkossági kísérletbe hajszoló iskolásról (Trevor) szóló könyvet, megmutatták, hogy egy fehér fiú hogyan illeszkedik be a cigányok közé (Rajkó), Bódis Kriszta a Carlo Párizsban című könyvében pedig a cigánytelepi focista fiú történetét meséli el.  

A gyerekeknek és felnőtteknek szánt könyvek között nálunk nagyon sokáig nem volt átmenet, vagy az egyiket, vagy a másikat kellett olvasni. Pedig a rohanó világunkban, az internetes szupersztrádán máshogy olvasnak a fiatalok, átalakult a történetfogyasztás, és erre a könyvpiac elég lassan reagált: az olvasók nem találkoztak a saját kérdéseikkel és problémáikkal, hanem egyből az ún. felnőtt irodalmat kellett átrágniuk, nem csoda, hogy nem fogta meg őket az olvasás. A középiskola abban érdekelt, hogy keresztülrohanjon az irodalomtörténeten, nem abban, hogy 1. megszerettesse az olvasást, 2. fejlessze a szövegértést. Ez látszik is a későbbiekben is (PISA-felmérés). Bejöttek külföldről a Young Adult könyvek, az utóbbi pár évben egyre több regény szól kifejezetten ennek a korcsoportnak, és végre a magyar kiadók is eszméltek, sorra jönnek az ifjúsági könyvek, amelyek rétegzettebb, kimunkáltabb regények. 

Az Én még sosem felszínén a szerelmi háromszöget követjük, de bekúszik egy slam poetry-szál is, ami nem meglepő, ha tudjuk, hogy Kemény Zsófi már gimnáziumban slammelni kezdett, és azóta a jobbak közé került. Toma slammelni szeretne, de nincs bátorsága hozzá, Eszternek is megtetszik a slam, ő csak így tudja kimondani, ami benne van. A regénynek ez a szála a klasszikus sportversenyekbe ágyazott romantikus történeteknek felel meg (Love&Basketball, Step-Up), amelyekben a versenyzés segítségével kerül közelebb egymáshoz a fiú és a lány. A slam a regényben a személyiségbe beépülő szöveg: csak ennek segítségével tudják megfogalmazni a szereplők, kik is ők valójában és mit is akarnak. A kőszegi alreálban játszódik az Iskola a határon, amiben a néma gyerek-problematika többször előkerül. "Nem jók a szavak" - gondolja Medve, aki szerint a hallgatás tökéletes kommunikációs forma. A regényben ezt olvashatjuk:

"Mi hát a baja? Arra gondolt, amit az anyja mondott az első látogatásakor, amikor faggatta őt, hogy mi a baja, és ő nem bírt válaszolni. "Néma gyereknek az anyja sem érti szavát." Ez volt a baja. Ebben a buta közmondásban benne volt minden baja. Olyan világban szeretett volna élni, ahol mindenki érti még a néma gyereket is. Magyarázkodás nélkül. Mindig bízott is benne, anélkül hogy sokat gondolkozott volna fölötte, hogy valamilyen különb és rejtelmesebb megértés köti össze az egyik embert a másikkal, mint a szavak és a cselekedetek". (Forrás)

A budapesti gimnáziumban is minden gyerek néma az egymás közti kommunikációban, legalábbis nagyon nehezen mondanak bármit, aminek súlya vagy tétje van, könnyebben mondják el érzelmeiket a Snapchaten, ahol a kép a megnyitástól számítva 10 másodpercen belül eltűnik. A szereplőknek viszont minden igénye megvan arra, hogy kimondják, kik ők valójában, mit gondolnak egymásról, a világról. Egy helyen beszél mindenki őszintén, a slam előadása közben: a szöveg megírása kevés, csak az előadással válhatnak valakivé, mert az vagy, amit mondasz. A slammelésnek jót tesz, hogy végre valaki érthetővé teszi, miért működik kizárólag performatív művészetként, és miért semmisül meg minden szöveg az elmondása pillanatában (ld. Snapchat 10 másodperce). Az Én még sosemben három Eminem küzd a saját személyiségével és kapcsolataival, hogy a végén, ahogy a 8 mérföldben, elérjék céljaikat.

Az Én még sosem legnagyobb erénye, hogy nem akart semmilyen konstruált problémát megoldani, hanem csak abból dolgozott, amit ismer, megélt. Kemény Zsófi naplójából is kerültek be részek a szövegbe, saját bevallása szerint a kisebbik részét átélte. Budapest is igazi főszereplővé válik az Ankerttel, a Roni abc-vel, a Frankel Leó utcai titkos barlanggal, ahol gumicsónakban dugnak. A regény természetesen nem hibátlan, de saját vállalásait ügyesen teljesíti. Olvasóként nekem túlzás volt, hogy didaktikusan szét lettek választva az elbeszélői hangok, és ha már így alakult, sokkal élesebben meg kellett volna különböztetni a szereplők nyelvezetét és világát is.

Kemény Zsófi 18 évesen kiállt slammelni, most megjelent az első regénye. A könyv megjelenésekor volt a huszadik születésnapja. Magabiztos, lendületes, érzékeny, humoros és önreflexív, nem is kell több elsőre. Ez valójában nem ifjúsági, hanem kortárs regény.

konyves.blog.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!