| 
   Grimm-mesék: TÖKFILKÓ-típusú mesék - A méhkirálynő
	
		
			| 
					 Méhkirálynő meséje azt üzeni, hogy az életben többre viszi az, aki nemcsak „okos”, hanem a természettel is harmóniában él. Az „okos” testvérek rövidlátóan csak a pillanatnyi érdeküket nézik, és a természet útjukba kerülő kincseit romboló módon azonnal el akarják használni. 
					  
					 Kelekótya azonban együttérzéssel és megbecsüléssel tekint a természetben élő lényekre. 
					  
					Ő maga is mintha inkább a természet része volna, nem kiaknázni akarja kincseit, hanem tiszteletteljesen együtt élni velük. Ezért támogatják őt a természet erői.  |  
	 
	
		
			| 
					
					
						  
						A három testvér vándorlás közben egy hangyabolyhoz ér. A két idősebb szét akarja túrni, csak hogy élvezhessék a hangyák kétségbeesését. Tökfilkó azonban nem engedi, azt mondja: 
						„Hagyjátok békén ezeket az állatokat! Nem engedem, hogy bántsátok őket!”  
						Ezután egy tóhoz érnek, amelynek vizében kacsák úszkálnak. A két nagyobbat csak orális vágyuk és élvezetükkielégítése izgatja; meg akarnak fogni és meg akarnak sütni néhány kacsát. Tökfilkó ezt ismegakadályozza. Mennek tovább, és egy odvas fához érkeznek, amelyben méhek fészkelnek. 
						A két idősebb ki akarja füstölni a méheket, hogy megszerezzék a mézet. Tökfilkó megint közbelép, és semmiképp nem engedi, hogy az állatokat megzavarják vagy megöljék. 
						 
						A mesék gyakori tanulsága:  
						„jó tett helyébe jót várj”  
						ebben a történetben konkrétan azt jelenti: aki nem tör azonnali haszonra, aki nem leigázni és kiuzsorázni akarja a természetet, az hozzájuthat a természet igazi ajándékaihoz. 
					 A mese arra is tanít, hogy az életben nem mindig az „okosok” viszik a legtöbbre, hanem azok, akiknek tetteit lelkének ösztönösebb, mélyebb, természetközelibb rétegei is irányítják. 
					  
					Ez is fontos tanulság a gyerekeknek: gazdagabb lesz a lelke annak, aki a felnövés során meg tudja őrizni ősi, gyermeki látásmódját is, aki nem úgy lesz „okos”, hogy megszakad kapcsolata a természettel és saját ösztöneivel. 
					Kelekótya bátyjai, Hamupipőke mostohanővéreivel szemben nem gonoszok, csak rövidlátók. Ezért nekik nem is jár büntetés, Kelekótyának nem kell legyőzni, megsemmisíteni őket.  
					A „kelekótyaság” valójában olyan bölcsesség, amely mindenkinek javára válik. A mesehallgató gyereknek ez azt is jelenti: nem kell félnie attól, hogy szüleihez, testvéreihez fűződő szeretetteljes kapcsolatát veszélyeztetné, ha túl szeretné szárnyalni őket. (Boldizsár Ildikó) 
					  
					Az aranylúd> |  
	 
	  
	  |