Nagy Norbert (2) Milyen madár
Révész Emese művészettörténész 2017.02.13. 23:18
Írta: Kollár Árpád
Illusztrálta: Nagy Norbert
Kiadó: Csimota, 2014
Oldalszám: 62
Kollár Árpád két, már korábban megjelent felnőtt kötete után most egy gyerekvers-válogatással áll a nagyközönség elé, melyekben a klasszikus magyar gyerekköltészet hagyományait követő módon szól a gyerekekhez. A kötetben egyaránt olvashatunk tőle lírai hangvételű vagy halandzsaverseket és mondókákat, a kötött versformáktól a szabad rímekig.
Az illusztrációkat a most először bemutatkozó Nagy Norbert készítette.
 Nagy Norbert felkavaróan izgalmas szimbiózisba lépett Kollár Árpád verseivel. A Milyen madár kiválóan példázza, hogy az irodalmi szövegeket kísérő kép jóval több lehet puszta értelmező, magyarázó járuléknál. Nagy Norbert a versekkel párhuzamosan építi fel saját képi világát, amelynek kiindulópontja ugyan a vers, de csak úgy, mint a versre zenét komponáló szerzőnek.
Viszonya a szöveghez asszociatív, és mindvégig saját művészi eszköztárának logikáját követő. Jellegzetesen elvont, kissé nosztalgikus színkombinációi éppúgy újra értelmezik a szövegeket, mint a szövegekhez közvetlenül nem kapcsolódó lények, öltönyös kutyák, mackók és leginkább nyulak kavalkádja. Nagy Norbert grafikusi alapállását jól jellemzi, hogy nyúl eredetileg egyetlen egy sem volt Kollár verseiben (és az az egy is csak utólag, a képek hatására került a szövegbe). (És hogy miért nyúl: külön tanulmányt megérne, Alice-tól Joseph Beuys-ig hosszú az ő soruk.)
|

Nagy Norbertnek Kollár Árpád készült munkái konzseniális módon szövik tovább a szerző verseit. Ez a szabadság persze nem meglepő látva az elmúlt évek gyermekvers köteteit (a kiadó Csimota élen jár e téren), amelyek úgy tűnik a leginkább nyitottak a képi invenció felé. Kollár Árpád versei a gyermeklélek szokatlan mélységeibe hasítanak, szavait átitatja a lehetséges veszteség melankóliája, gyermekhőse pedig a versek sorjázásával egyszerre csak a szerző egykorvolt gyermeki énjének változik, ami borongós elvágyódással telíti a sorokat. Nagy Norbert kiválóan beleérzett ebbe a csendes szomorúsággal teli gyermekvilágba, és nem félt annak vidékét némi nosztalgikus mélabúval, no meg olykor szürreális és dadaista elemekkel társítani.

Már a kötet indulása is rendhagyó, hiszen fellapozva, még az első vers megjelenése előtt két teljes képes oldallal indul: egyiken egy mélyfekete erdőben egy ajtókilincshez kötött fog, másikon egy fa tövében csokornyakkendős, pipázó nyúl, s a pipafüsttel elúszó mondattöredék: „soha nem is volt”. Ez a két kompozíció, sajátos fád színkombinációival, nyugtalanító képzettársításaival kínál tehát belépést a versek világába. A szavak hozzá kötődő köre (és nem jelentése) csak oldalakkal később, a „Mondó” című versből rajzolódik ki, ami egyike a felnőtté válás és a szülő elvesztésétől való szorongás felkavaróan szép megfogalmazásának.

Nagy Norbert képei sosem tolakodóak, viszont olykor kiemelik a versek néhány konkrét elemét, máskor előre- vagy visszautalnak szövegekre, így értelmük csak lassanként a verseskötet egészének egységéből rajzolódik ki. Figurái nem pusztán a versek kiemelt, tárgyszerű elemei (ahogy azt többnyire megszokhattuk) illusztrált versesköteteinkben, hanem sajátos színhasználatuk és szereplőik révén a költeményekkel párhuzamos, azzal termékeny együttműködésbe kezdő világot építenek fel.

Itt van példának okáért a nyúl, amiről maga Kollár Árpád nyilatkozta, hogy utólag csak azért emelte be egyik versébe, hogy mégiscsak legyen már nyúlt a szövegbe, ha a képeken ilyen domináns. Nagy Norbert képi világában a nyúl a versek gyermek alteregója, részint a szerző gyermeke, részint az író saját gyermeki énje. Ez a többszörös én-tükrözés magyarázza, hogy ez a nyúl koravén, időtlen teremtmény, aki cilindert és nyakkendőt hord, meg pipázik, ugyanakkor öltönyéhez lazán sportcipőt húz és biciklire pattan. Rajzi megformálásában közvetlen leszármazottja Lewis Caroll teremtményének, Alice-t a Csodaországba csábító fontoskodóan okoskodó, zsakettes, sétapálcás Fehér Nyúlnak.

|

|