| 
  SZAKIRODALMA: Gyermekirodalom  2018.01.29. 16:42 
	
		
			| 
					 Szerkesztette: Komáromy Gabriella 
					
						Írta:  
						Borbély Sándor, Nagy Attila, Rigó Béla, Boldizsár Ildikó, Pápayné Kemenczey Judit, F. Hegyi Marianna, G. Pap Katalin, Juhász Orsolya, Lipócziné Csabai Sarolta, Tolnai Mária 
					Kiadó: Helikon, 2001 
					Oldalszám: 352 
					Ez a könyv kézikönyv: Bevezetés a gyermek- és ifjúsági irodalomba. A maga nemében magyar nyelven az első. Ajánljuk mindazoknak, akik a gyerekkönyvek világára kíváncsiak, és abban tájékozódni akarnak. De a tankönyv szerepét is betölti, elsősorban a pedagógus- és könyvtárosképzés számára készült. 
					E munka tárgya elsősorban a magyar gyermekirodalom. De a világirodalom gyermekirodalma mindvégig háttértörténet a könyvben, jelenségek forrásvidéke, halhatatlan klasszikus alkotók embergalériája.  
					Néhány fejezetben a világirodalom főszereplővé is válik. (Miért jó gyerekkönyv a Micimackó? Miért szép A kis herceg?). 
					A kötet nemcsak a klasszikus gyermekirodalmat mutatja be, hanem a modern idők gyermekkönyvet is. Szerkezete kifejezi azt, hogy az irodalom nemcsak az írók, a művek, hanem az olvasó ember/gyermek története is.  |  
	 
	Tartalom
	
		
			| Előszó | 5 |  
			| Mi a gyermekirodalom? | 7 |  
			| Klasszikus gyermekirodalom | 17 |  
			| 
					A gyermekirodalom története | 19 |  
			| 
					A kezdetektől | 19 |  
			| 
					A gyermeki olvasáskultúra régmúltjáról | 21 |  
			| 
					Rousseau-i fordulat | 24 |  
			| 
					Az eredeti magyar gyermekirodalom vázlatos története a 20. század derekáig | 27 |  
			| 
					A gyermekvers | 32 |  
			| 
					A gyermekvers ősi forrásai | 33 |  
			| 
					A jó gyermekvers kritériumai | 37 |  
			| 
					A gyermekvers és a felnőttköltészet határai | 39 |  
			| 
					A magyar gyerekköltészet krónikája | 45 |  
			| 
					A mese világa | 72 |  
			| 
					A népmese | 72 |  
			| 
					Klasszikus meseirodalom | 84 |  
			| 
					Mondák, legendák, történelmi elbeszélések | 99 |  
			| 
					A monda | 99 |  
			| 
					Klasszikus íróink történelmi elbeszélései az ifjúságnak | 105 |  
			| 
					A meseregény | 109 |  
			| 
					A meseregény műfaja | 109 |  
			| 
					A meseregény olvasói | 110 |  
			| 
					Klasszikus művek a műfaj történetéből | 111 |  
			| 
					Miért jó gyerekkönyv a Micimackó, és miért szép A kis herceg | 120 |  
			| 
					A gyermek az irodalomban és a művészetben | 130 |  
			| 
					Az ifjúsági regény klasszikusai | 137 |  
			| 
					Utak a regénytől az ifjúsági regényig | 137 |  
			| 
					Klasszikusok a világirodalomból | 150 |  
			| 
					A magyar ifjúsági regény klasszikusai Gárdonyitól Móriczig | 158 |  
			| Modern gyermekirodalom | 169 |  
			| 
					Elöljáróban a modern gyermekirodalomról | 171 |  
			| 
					A magyar gyermekvers fél évszázados jelenkora | 173 |  
			| 
					A térképezés nehézségei | 173 |  
			| 
					Weöres Sándor csodái | 176 |  
			| 
					Gyermekversek parnasszusa | 184 |  
			| 
					Utak és útvesztők | 194 |  
			| 
					Értékrendváltás | 204 |  
			| 
					Mesék, meseregények, gyermektörténetek | 207 |  
			| 
					Mesék, meseregények | 207 |  
			| 
					Gyermektörténetek | 228 |  
			| 
					Írók között | 238 |  
			| 
					Regényvilágok a kortárs ifjúsági prózában | 232 |  
			| 
					Változások: okok és következmények | 232 |  
			| 
					Modern idők, régi műfajok | 235 |  
			| 
					Az elveszett tekintély - a modern gyermekirodalom - ún. autoriter hullámáról | 240 |  
			| 
					A titkok feltárulnak, a tabuk összetörnek | 242 |  
			| 
					Írók között | 244 |  
			| 
					A képeskönyvtől a képregényig | 250 |  
			| 
					A képeskönyv és "olvasója" | 250 |  
			| 
					A képregény | 253 |  
			| 
					Az ismeretterjesztő gyermekkönyv | 258 |  
			| 
					Az ismeretterjesztő gyermekkönyvek típusai | 259 |  
			| 
					Az ismeretterjesztő gyermekkönyvek történetéről | 262 |  
			| 
					Sorozatok | 264 |  
			| A gyermek olvasó | 269 |  
			| 
					Mi lesz veled, olvasó? | 271 |  
			| 
					Relatív javulás abszolút romlással | 271 |  
			| 
					Elvárási horizontok | 278 |  
			| 
					Hogyan tanítsunk verset? | 283 |  
			| 
					A gyermek és a vers | 283 |  
			| 
					A verstanítás alapkérdései | 284 |  
			| 
					A vers megközelítése | 286 |  
			| 
					A verselemzés | 288 |  
			| 
					Miért tanítunk mesét? | 291 |  
			| 
					A mesék és a gyermeki lélek | 291 |  
			| 
					A meseközvetítés alapkérdései | 293 |  
			| 
					Olvassunk együtt! | 298 |  
			| 
					Az ifjúsági regény szerepe | 298 |  
			| 
					Kästner-regények - "Kästner-gyerekek" | 299 |  
			| 
					A két Lotti | 300 |  
			| 
					Regényelemzési szempontok, módszertani javaslatok | 302 |  
			| 
					Játsszunk az irodalommal! | 305 |  
			| 
					A közvetítés művészete | 305 |  
			| 
					A drámapedagógia eszköztára - Mit? Hogyan? Miért? | 307 |  
			| 
					Hogyan dramatizáljunk? | 309 |  
			| 
					A gyermeksajtó | 314 |  
			| 
					A gyermeksajtóról általában | 314 |  
			| 
					A gyermeksajtó születése | 315 |  
			| 
					Kis magyar gyermeksajtó-történet | 316 |  
			| 
					A gyermeksajtó és az olvasásra, alkotásra nevelés | 319 |  
			| 
					Az illusztráció | 321 |  
			| 
					Az illusztráció fogalma | 321 |  
			| 
					A gyermek, a gyermekkönyv és az illlusztráció | 323 |  
			| 
					A modern gyermekkönyv-illusztráció útjai | 324 |  
			| 
					Nagy magyar illusztrátorok (Kislexikon) | 328 |  
			| 
					A kommersz diadala | 330 |  
			| 
					Gyermekirodalom "látványos" feldolgozásban: filmvászon és képernyő | 332 |  
			| Epilógus | 339 |  
			| 
					Források és ajánlások | 341 |  
			| Zusammenfassung | 345 |  
			| Summary | 347 |  
	  
	 
	  |