| 		
		 
  SZAKIRODALMA: Olvasni jó! Tanulmányok az olvasás fontosságáról
  2018.01.29. 17:11 
	
		
			
				
					 Összeállította és szerkesztette: Szávai Ilona 
				
					Kiadó: Pont Kiadó, 2010 
				
					Oldalszám: 112 
				
					Lencsevégre kaptam egy képet a budapesti Hősök terén: a Fesztiválzenekar ünnepi szabadtéri koncertje alatt egy lány a földön ülve elmélyülten olvasott egy könyvet. Nem amolyan karcsú, utazásra való kiadványt, hanem egy vaskos regényt... "Mégis van remény?" - firkantottam a fotóra, afféle röpke képaláírásként. 
					Persze gyakrabban hangzik el, hogy a gyerek nem tud, nem akar olvasni, hogy baj van a szövegértéssel... 
				
					A Fordulópont eddig megjelent negyvenöt számában vissza-visszatérően, más-más szemszögből közelítve próbáltuk keresni a választ az aggasztó kérdésre: Miért (nem olvas a gyermek? És a folyóirat tematikus számaiban bő évtizede sorjáznak a kérdések: válságban az olvasás? az olvasni tudás: hatalom? Kié a könyvtár? Kinek a dolga? - mármint az olvasás megtanítása, a könyv megszerettetése. Hiszen nincs olyan szülő, aki ne adna kisgyereke kezébe egy lapozható képeskönyvet...  
				
					De az iskolában a gyerek nehezen tanul meg olvasni. Újabb és újabb irányzatok szerint változnak az írás-olvasástanítás módszerei, figyelmen kívül hagyva, hogy a kisgyermek idegrendszere ugyanabban a tempóban fejlődik sok ezer éve... 
				
					Tizenegy esztendő alatt felvetett gondolatokat, kérdéseket, válaszokat, felméréseket és megoldásjavaslatokat gyűjtöttünk össze ebbe a kötetbe, azzal a szándékkal, amely hajdan a folyóiratot is létrehozta: segíteni a gyereket, a szülőt, a gyerekekkel foglalkozó szakembereket. Az érvek és bizonyítások mellett (olvasni hasznos, fontos stb.) egy közérzet kiterjesztése volna a cél, amelyet természetes egyszerűséggel kellene megfogalmazni, (csak) ennyit mondva: olvasni jó! 
			 | 
		 
	
 
	  
 
	
		
			| 
				 
					Tartalom 
				
					Szávai Ilona: Csodakazettáról álmodunk... 5 
					Benczik Vilmos: Az olvasás alkonya? 7 
					Nagy Attila: Betűhidak - szakadékok 15 
					Gereben Ferenc: Az erdélyi magyar olvasáskultúra közelmúltja és jelene 25 
					Bárdos József. Az olvasástanítás nyomorúsága 43 
					Péterfi Rita: Nem lehet elég korán kezdeni? 51 
					Dr. Meixner Ildikó: Dyslexiás gyermekek 59 
					Dr. Marton-Dévényi Éva: Korunk szellemi járványa 62 
					Bozóky Éva: Az olvasás iskolája 81 
					Szonda Szabolcs: Olvasáskajárásban 83 
					P. Szávai Eszter: Akik "hangoskönyveket" olvasnak 85 
					Bartos Éva: Gyermekek biblioterápiája 93 
					Dali Endre: Valóságolvasatok 104  
			 | 
		 
	
 
	  
 
	  
	  
 |