| 
					A képre kattintva bagyíthaztó 
					    
					  
					  
					  
					  
					  
					 Kovács Katica 
					Lipták Ildikó Csak neked akartunk jót című új könyve a kibeszélhetetlen kamaszkori szituációkról szól.  
					A Nyári nyomozás sikere után sokan várták, hogy Lipták Ildikó elkészüljön a folytatással. Ez a regény ugyan nem kapcsolódik az előzőhöz, mégis ugyanazzal az ismerős finomsággal és érzékenységgel találkozunk, mint a szerző korábbi történetében. A főhős most Lilla, akinek a nevelőapjától kapott tavaszi kabátja nem várt események sorát indítja el.  
					Lilla tipikus kamaszkori helyzetekbe kerül, amelyekben meg kell találnia önmagát, fel kell ismernie a szerepeit. A bandázások, a fiúzás, a családi események nemcsak neki tartanak tükröt, hanem egyszeriben azokat is más megvilágításba helyezik, akikkel a mindennapokat tölti.  
					A főhős nagyon érzékeny és intelligens, reflektált figura, aki a saját nyelvét is folyamatosan megkérdőjelezi. Lipták Ildikó elmondta, hogy ezt a kamasznyelvet újra és újra meg kellett teremtenie, hogy ne hasson mesterkéltnek.  
					
						„Annyi kompromisszumot engedtem meg magamnak, hogy a belső monológok emelkedettebbek lettek, mert úgy gondolom, hogy az ember fejében a reflexiók szofisztikáltabbak, mint a verbális kommunikáció.”  
					A dialógusok azonban lekövetik a kamasznyelvet. A szerzőnek nem volt nehéz dolga ebben, hiszen a saját gyerekei és a tanítványai révén (Lipták színész-drámatanár) is találkozik ezzel. 
					
						„Arra azonban figyelnem kellett, hogy ne teljes egészében másoljam le ezt a nyelvet, azt a diákok nem veszik jó néven.”  
					Szerinte egy kamasz sem egy könyvben, sem a színházban nem várja el, hogy a hasonló korú szereplők a saját hangján szólaljanak meg, ez nem szükséges az átélhetőséghez. A tizenévesek beszéde ezért sem a valós nyelv lemásolása, hanem annak egy átirata lett. 
					Lipták színpaddal, színpadi terekkel és tárgyakkal foglalkozik a munkája során, ami ezt a szöveget is befolyásolta. A regényben sokszor feltűnnek szimbolikus tárgyak, egy váza, ami tulajdonképpen urna, a bőrkabát, valamint a kanapé, ami az osztályon belüli térnyerés jelképeként működik a történetben. 
					A szöveg nagyon képszerű, emiatt színpadon és filmként is működhetne ez a történet. Lipták írás közben is egy filmet látott maga előtt. A drámai szituációk, az egymásnak feszülések miatt adekvát, hogy más műfajban is működne ez a mese.  
					
						„Sokkal inkább, mint az előző regényem, a Nyári nyomozás, aminek a nagy része belső monológ” – teszi hozzá. 
					Liptáknak vannak felnőtteknek szóló írásai is, de az ifjúsági regényeiről is elmondható, hogy igen erős élettapasztalatot közvetítenek. Kemény történetek és nehéz háttérsztorik elevenednek meg benne. A szereplők mindegyike cipel valamilyen súlyt.  
					
						„Természetesen ezek az én élettapasztalataim – mondja Lipták –, de ez nem jelenti azt, hogy személyesen éltem át ezeket vagy szenvedő alanya voltam ezeknek. Sokszor csupán szemtanúként találkoztam az eseményekkel, amelyeket aztán felhasználtam.”  
					Hozzátette: ő jellemzően az embereken azt figyeli, amikor hirtelen rossz lesz nekik, amikor elvesznek a világban, amikor lesz valami, amit nem mondhatnak el vagy nem tudnak elmondani. 
					Forrás: kultura.hu |